5.25.2015

خبرهای رادیو اسرائیل ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ ماه مه ۲۰۱۵











حزب الله لبنان که در جنگ نیابتی در سوریه، بیش از یک سال است درگیر شده، در یک کارزار تبلیغاتی فاش ساخت که برای جنگ آینده علیه اسرائیل به یک رشته تدارکات گسترده نظامی دست زده و از جمله به حفر تونل و سنگرهای زیرزمینی بسیار پیشرفته دست زده است. حسن نصرالله سرکرده حزب الله لبنان پریروز گفته بود که اوضاع  در سوریه، و قدرت گرفتن گروه های اسلامی اهل تسنن در منطقه و از جمله "داعش"، موجودیت حزب الله و شیعیان منطقه را به خطر افکنده و لذا از همه شیعیان در منطقه و جهان خواستار شد در این جنگ دینی در کنار حزب الله شرکت جویندولی همان روز حزب الله از خبرنگار روزنامه لبنانی "السفیر" دعوت کرد تا با انتشار گزارشی درباره سنگرهای زیرزمینی و تجهیزات جنگی حزب الله در جنوب لبنان و در نزدیکی مرزهای اسرائیل برای این گروه تروریستی جلب حثیت کند.
حسن نصرالله از یک سو میکوشد ابعاد دهشتناک خطر "داعش" برای موجودیت شیعه در منطقه و ادامه حیات حزب الله لبنان را بیان کند و از سوی دیگر ادعا می کند که علیرغم همه این گرفتاری ها، حزب الله ادامه مبارزه با اسرائیل را فراموش نکرده و خود را برای جنگ بعدی آماده می سازد. حسن نصرالله گفت که برای سرکوب "داعش"، شیعیان باید همه نیروهای خود را بسیج کنند و همه مسلمانان باید دست اتحاد بدهند. سرکرده حزب الله لبنان در ادامه سخنانش گفت که همه کشورهای اهل تسنن و به ویژه عربستان و قطر و ترکیه دست اتحاد به یکدیگر داده و متفق القول هستند که باید حزب الله لبنان را نابود کنند و از این رو شیعیان باید همه نیروهای خود را بسیج کنند.  
یک سخنگوی اوپوزیسیون آزادی طلب سوریه نیز امروز با تایید این ارزیابی گفتگروه حزب الله لبنان اکنون با یک بحران واقعی روبرو است. زیرا نصرالله در واقع غلام حلقه بگوش حکومت اسلامی ایران و فرمانبردار آن رژیم بوده است».   همچنین سعد حریری رهبر جنبش "المستقبل" لبنان که یک تشکل میهن پرست است و حزب الله لبنان را مزدور حکومت اسلامی ایران می داند دوباره خواستار شد حزب الله اسلحه خود را زمین گذارد و امنیت و موجودیت لبنان را با مطرح کردن تهدیدهای جنگی علیه اسرائیل به خطر نیازندازد. سعد حریری در سخنان خود از جمله گفت: دفاع از سرزمین لبنان و حاکمیت ملی آن کشور، به هیچ وجه در حیطه مسئوولیت حزب الله نیست. حریری گفت: حزب الله می خواهد نفس و خون جوانان لبنان را فدای بشار اسد کند تا او مدت زمان بیشتری بتواند نفس بکشد. سعد حریری از حسن نصرالله، در واکنش به فراخوانی او برای بسیج همه شیعیان منطقه گفتچرا او انتظار دارد جوانان لبنانی به جنگی برده شوند که هیچ هویت دینی، اخلاقی و ملی برایشان ندارد؟ 
حزب الله و حکومت ایران می گویند که این گروه تروریستی دارای 80 هزار موشک و راکت است که می تواند به هر نقطه اسرائیل برسد.  
و ازواتیکان یک خبیر
  پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در مصاحبه با یک خبرنگاز اسپانیایی گفت: دربار واتیکان با اشتیاق بسیار در انتظار است تا با اسرائیل پیمان بازرگانی امضا خواهد کرد.  

*          در بلژیک یادروز یهودیان جان باخته در حادثه حمله تروریستی به موزه یهودیان آن کشور گرامی داشته شد. سال گذشته در چنین روزی یک تروریستی عرب به موزه یهودیان در بروکسل حمله برد و با گشودن آتش تیربار چهار نفر را به قتل رساند که دو تن از آنان یک زن و شوهر اسرائیلی بودند. آیین بزرگداشت سالروز قربانیان توسط شهرداری بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شد که صدها نفر در آن شرکت کردند. شهردار بروکسل در سخنرانی خود ابراز تاسف کرد از این که دنیای متمدن برای ریشه کن ساختن جنایات تروریستی افرادی که به نام اسلام آدم می کشند، هنوز به اقدامات لازم دست نزده است.  
          اهود اولمرت نخست وزیر پیشین اسرائیل امروز در دادگاه به جرم سوءاستفاده مالی، به  هشت ماه زندان محکوم شد. در محاکمه ای که سالیان دراز است ادامه دارد اولمرت متهم گردیده بود که از یک بازرگان یهودی آمریکایی چند صد هزار دلار هدیه گرفته و آن را فاش نساخته بود. اهود اولمرت بابت یک اتهام دیگر در دادگاه به شش سال زندان محکوم شده بودولی وکلای مدافع وی گفتند که در هر دو مورد تقاضای استیناف خواهند کرد، زیرا در هر دو مورد، مجازات بسیار سنگین و غیرمتوازن است.  
پیروزی یک خواننده جوان اسرائیلی که در مسابقات بهترین ترانه سال اروپا ملقب به "یوروویژن" به مقام نهم از میان 27 کشور گردید، شادباش نخست وزیر و ابراز خرسندی مقامات فرهنگی کشور را به دنبال داشت.  "ناداو گدج" نوجوان 16 ساله اسرائیلی با اجرای ترانه     Golden Boy (پسرک طلانی) به زبان انگلیسی به این مقام دست یافت. بنیامین نتانیاهو در حساب فیسبوک خود این موفقیت را شادباش گفت و آرزو کرد که اسرائیل در مسابقات سال های آینده بار دیگر مقام نخست را به دست آورد. برنده "یوروویژن" امسال سوئد است که سال آینده میهماندار این مسابقات خواهد بود.  
      در حالی که برخی منابع عربی انفجار مسجد شیعیان در عربستان را به خود رژیم ایران نسبت می دهند و ادعا می کنند که حکومت تهران با این ترفند می خواسته است افکار عمومی در جهان اسلام را علیه دولت وهابی عربستان سعودی برانگیزد، سامانه خبری "تابناک" امروز با استناد به یک وبسایت خبری گمنام عرب به نام "الوعی نیوز" ادعا کرد که آن انفجار توسط  اسرائیل صورت گرفته که اکنون قصد دارد یک مسجد اهل تسنن را در ایران منفجر کند تا موجب عمیق تر کردن درگیری بین شیعه و سنی گرد
خبرگزاری دولتی ایران در خبری ادعا کرد که بنا به گزارش رسانه های اسرائیلی، دولت روسیه دوباره از فروش سامانه ضد موشکی موسوم به "اس – 300" به حکومت ایران منصرف شده است. خبرگزاری "ایرنا" ادعا کرد که این رویداد توسط  نخست وزیر اسرائیل مورد تایید قرار گرفته که گفته است: در نتیجه تقاضاهای او پرزیدنت پوتین دوباره تصمیم گرفته از تحویل سامانه ضد موشکی "اس – 300" به حکومت ایران خودداری ورزد.  
*          آگاهان نظامی می گویند اگر ضد موشک های "اس – 300" در اطراف سایت های اتمی رژیم ایران مستقر شوند انهدام آن ها از طریق بمباران هوایی بسیار دشوار خواهد شد.  "اس – 300" به گفته مقامات دولت روسیه قادر است هواپیماهای دشمن را تا فاصله صد کیلومتری هدف قرار دهد. خبرگزاری "ایرنا" با ابراز خشم از انتشار این گونه گزارش ها نوشت: «صهیونیست ها با ترفندهای نخ نما شده می خواهند افکار عمومی را منحرف سازند و بر روند مذاکرات هسته ای تاثیر منفی بگذارند». "ایرنا" همچنین گله کرد از این که رسانه های غربی نیز گزارش های مشابهی انتشار داده اند.  



 


نوشته و با اجرای خانم فرنوش رام خرداد 1394، 26 مه 2015

نگاهی ساکت و تلاشی صادقانه برای خاک کردن جسد پسر بدست پدر؛
هولوکاست بار دیگر بر پرده سینمای جهانی توجه ها را به خود جلب کرد
ایران در «کان» خوش درخشید و اسرائیل بدلیل نبود بودجه غایب جشنواره بود


تصویری از فیلم «پسر شائول»

 فیلم دیگری در باره هولوکاست، فجایع رفته بر سر میلیونها یهودی اروپایی در سالهای منتهی به جنگ جهانی دوم و ایام این جنگ طولانی، این روزها در یکی از مهم ترین جشنواره های جهانی برنده یکی از جوایز اصلی شد؛ در جشنواره فیلم «کان» در فرانسه، فیلم دراماتیک سینمایی «پسر شائول» جایزه بزرگ هیات داوران را به خود اختصاص داد و این جایزه به لاسلو نمش، کارگردان 38 ساله مجارستانی داده شد. هیات داوران در بیان تصمیم خود نوشت، لاسلو نمش در فیلم «پسر شائول» توانسته است، با نگاهی تازه به فاجعه هولوکاست و جنایت نازی ها در قبال یهودیان در اردوگاه مرگ آوشویتس بنگرد.
لاسلو نمش در فیلم خود وقایع تلخ اردوگاه آوشویتس را از نگاه فردی که وظیفه سوزاندن اجساد مقتولین را برعهده دارد، به تصویر کشیده است؛ رخدادهای هولناکی مانند نحوه «انتخاب اسراء» توسط نیروهای اس اس و همراهی کردن کاروان «برگزیدگان» نگون بخت تا اتاق های گاز و بعد بیرون آوردن اجساد و سوزاندن جسدها.
لاسلو نمش در فیلم خود برای انتقال عمق فجایع از صدا استفاده زیادی برده است؛ فیلمی که در آن موسیقی به گوش نمی رسد. منتقدان به این امر توجه زیادی کرده اند که کارگردان صورت انسان های وحشت زده را در آخرین ساعات زندگی شان نشان نمی دهد؛ منتقدان خودداری عامدانه کارگردان را از نشان دادن وحشت عمیق در چهره نگون بختان، نمادی از قدرت فیلم دانسته اند.
انتخاب نام «پسر شائول» برای فیلم این است که شائول تلاش می کند پسر جوان خود را که کشته شده است، در این جهنم زنده، به طرزی آبرومندانه خاک کند. شائول در این فیلم یکی از اعضای مجاری گارد ویژه در درون اردوگاه مرگ است؛ همان گاردی که اس اس ها شماری از یهودیان اسیر را مجبور کرده بودند به آنها در سوزاندن جسدها کمک کنند. فیلم تنها یک روز و نیم از زندگی شائول را دنبال می کند؛ او جسد پسر خود را در میان سوخته های دیگر یافته و تصمیم می گیرد که او را نسوزاند بلکه آبرومندانه خاک کند.
لاسلو نمش که ایفای نقش شائول را در فیلم خود به یک شاعر مجاری الاصل ساکن نیویورک سپرده است، برای فیلم خود پنج سال وقت اختصاص داد. یکی از منتقدان مهم اروپایی در مورد این فیلم گفته بود «پسر شائول برای تماشا کردن بیش از حد تکان دهنده است ولی از سوی دیگر، چنان جذاب که نمی توان از لحظه به لحظه آن چشم برداشت».


 
پوستر فیلم «ناهید» ساخته خانم آیدا پناهنده
موفقیت این فیلمساز در نخستین فیلم بلندش انتظارات از کارهای بعدی او را بالا برد

در این جشنواره فیلم ایرانی «ناهید» نیز برنده یک جایزه معتبر شد. مضمون فیلم ایرانی «ناهید» عشق زنی جوان در ایران امروز به نام ناهید به مسعود است؛ ناهید اندکی بعد از طلاق عاشق مسعود می شود اما چون نگران است که حضانت و سرپرستی طفل خود از زندگی قبلی را از دست بدهد، به پیشنهاد ازدواج مسعود پاسخ رد می دهد؛ فیلمی با کارگردانی یک زن جوان به نام آیدا پناهنده و بازیگری نوید محمد زاده، پژمان بازغی و ساره بیات. این نخستین فیلم بلند خانم پناهنده است که ترجیح داده است این ملودرام اجتماعی را نه در آپارتمان های محصور تهران، بلکه در ساحل دریا و در بندرانزلی در ساحل دریای خزر فیلمبرداری کند تا امواج خروشان دریای خزر قدرت سینمایی زندگی بازیگر اول فیلم را برجسته تر کند.
در نقدهای این فیلم برجسته گفته شده است، فیلمساز استفاده ای خلاقانه از دوربین های مداربسته کرده است زیرا از یکسو ظاهراً نشان می دهد که احمد، شوهر معتادی که ناهید را طلاق داده از طریق این دوربین ها از رابطه بین ناهید و مسعود باخبر می شود اما به باور منتقدین، خانم پناهنده خواسته است در فیلم خود نشان دهد که حضور این دوربین های مداربسته، نشانه ای از جامعه تحت نظارت و کنترل دایمی رژیم است؛ تو گویی که هزاران چشم مانند این دوربین های مداربسته در هر جا، چه کوی و برزن و چه ساحل، مردم را نگاه و تعقیب می کند. خانم پناهنده به باور منتقدین با این اولین فیلم بلند خود نشان داده است که مانند بسیاری دیگر از کارگردان های مهم ایرانی توانسته است که مضامین جامعه هزارتو و بغرنج ایران امروز و زندگی ایرانیان جوان در لوای یک حکومت سخت گیر را که چندان سنخیتی با مردم این کشور ندارد، به خوبی به تصویر بکشد. خانم پناهنده با این نخستین کار بلند خود انتظارات را نیز از کارهای بعدی اش یقیناً افزایش داده است.
در حاشیه باید گفت که تیم ایرانی فیلم نیز در جشنواره «کان» خوش درخشیدند و با زیبایی و متانت خود نگاهها را به خود جلب کردند؛ جدای از اینکه فیلم ساخت آنها نیز جایزه بخش «نوعی نگاه» در این جشنواره مهم جهانی را به خود اختصاص داد تا بار دیگر ثابت شود که هنرمندان ایرانی با وجود همه محدودیت هایی که رژیم ایران برای کار هنری قرار داده است، از نبوغ و استعدادی سرشار  برخوردارند، و البته تنها چیزی که ظاهراً صدا و سیمای جمهموری اسلامی از این موفقیت جوانان سینماگر ایرانی در این جشنواره معتبر دید، شلواری بود که نوید محمدزاده در یکی از روزهای حضورش در ساحل گرم جنوب فرانسه به پا کرده و تنها قوزک پای این بازیگر مرد دیده می شد تا با آن بر سر این بازیگر بزند و به جای تمرکز بر این موفقیت، سینماگران را دلسرد کند.

باید گفت که اسرائیل امسال در جشنواره کان حضور نداشت و حتی غرفه اسرائیل هم گشوده نبود تا وبسایت روزنامه یدیعوت آخرونوت بپرسد: ایران و اردن و لبنان و کنیا و آلبانی غرفه های خود را داشتند اما سینمای اسرائیل باید در کان مهجهور بماند؟.
در پاسخ به این پرسش تلخ، مسئول انجمن سینمای اسرائیل آقای داوید الکساندر گفته است که دلیل این امر اهمال نبوده  بلکه انتخابات زودرس پارلمانی اسرائیل موجب این وضع شد؛ انتخاباتی که ماه مارس، دو ماه و اندی پیش برگزار شد و بخاطر آن بسیاری از امور کشور تغییر کرد و بودجه های بسیاری از نهادها بخاطر تعلیق بودجه های دولتی راکد ماند و چون همه کشور بودجه اش در حالت یخبندان قرار گرفته بود، سینمای اسرائیل نیز امکان مالی برای تدارک غرفه خود در جشنواره کان را نداشت.
دموکراسی اسرائیل این دردسرها را نیز دارد که هر بار که دوره مجلس به طور زودهنگام منحل، و انتخابات زودرس برگزار می شود، ماهها بودجه همه نهادها به حالت تعلیق درمی آید و بعد از انتصاب وزیر جدید، باید صبر کرد و دید وزارت فرهنگ در دست کدام حزب قرار می گیرد.
وزیر جدید فرهنگ اسرائیل خانم میری رگب از حزب لیکود است که بخاطر وفاداری زیادش به بنیامین نتانیاهو به وزارت در این دولت تازه پا رسیده است. این خانم در کنار امور فرهنگی باید به امور ورزش نیز رسیدگی کند. خانم رگب تا حال تنها در امور سیاسی اظهارنظرهای جنجالی می کرده و معلوم نیست که میزان قرابت او با امور فرهنگی کشور تا چه حد باشد. این سئوالی است که نهادهای هنری و فرهنگی اسرائیل این روزها از خود می پرسند.
 
«ممد نبودی ببینی» بعد از حدود سه دهه
 خرمشهر همچنان ناآباد است و چشمان جوانان مظلومش فاقد نور امید

این روزها سالروز آزادی خرمشهر است؛ که در طول جنگ و نیز بعد از آن «خونین شهر» نامیدندش؛ شهری که هنوز نیز با گذشت نزدیک به سه دهه از پایان جنگ، خرمی خویش را بازنیافته و حسرت بر دل کسانی گذاشته که شاهد خون دادن های این ناحیه مظلوم بودند؛ بیکاری و فقر و سرکوب و نبود چشم اندازی برای آینده ای روشن نیز داستان هزار و یک غصه است که می بایست شرم بر پیشانی کسانی می نشاند که پولهای بیت المال ایرانیان و برنامه ریزی ها را به سوی سرزمین های دیگر روانه می کنند و جوانان ایرانی را حسرت به دل می گذارند.
خرمشهر؛ شهری با حدود 23 کیلومتر مربع، در محل تلاقی رودخانه های اروندرود و کارون، که بخاطر مجاورت خلیج فارس و عراق از دهه ها قبل اهمیت استراتژیک بازرگانی و صد البته اهمیت سیاسی دارد. شهری که نخستین اسکله آن در زمان رضا شاه پهلوی در سال 1308 خورشیدی ساخته شد تا ویرانی های باقیمانده از زمان هجوم به خرمشهر در ایام قاجاریه بازسازی شود و شهر رونق یابد؛ بعد از ساخت این نخستین اسکله به فرمان رضا شاه بود که برجمعیت شهر افزوده می شد. پیش از آن نیز در نتیجه قصد امپراتوری عثمانی برای تسلط  بر خرمشهر، امیرکبیر برای دفع خطر حمله عثمانی ها سپاه مرزبانی در خرمشهر را ایجاد کرد چه بسا که پیش از آن امپراتوری عثمانی در حمله ای در دهه های قبلش، این شهر را تقریبا با خاک یکسان کرده بود. در 16 سال حکومت رضا شاه، نخستین جوانه های ترقی این بندر امید به گل دادن این منطقه گرمسیری و جذاب را تقویت کرد ولی در سال 1316 خورشیدی بود که رسما به شهرستان مبدل شد. سپس وجود اسکله های بزرگ در آن در جریان جنگ جهانی دوم به پیروزی متفقین نیز کمک کرد.
محمد رضا شاه پهلوی برای آبادی خوزستان همت بسیاری گذاشت و زندگی مردم آن را ارتقاء داد. اما بعد از زیر و زبر شدن روزگار ایرانیان و روی کارآمدن جمهوری اسلامی و سنگ اندازی های روح الله خمینی برای عراق که به آغاز جنگی خونین منجر شد، خرمشهر نزدیک به دو سال در اسارت ارتش عراق بود؛ دقیقا 578 روز تا آنکه در سوم خرداد 1361 خورشیدی، در عملیاتی به فرماندهی علی صیاد شیرازی که فرمانده وقت ارتش ایران بود، نیروهای عراقی ناچار به ترک شهر شدند. ایرانی ها 16 هزار کشته و 19 هزار اسیر را به صدام حسین خودکامه و مغرور تحمیل کردند اما خود نیز تلفات بسیاری دادند تا این شهر مهم ایران در دست عراقی ها نماند و تا آخرین وجب آن آزادی خود را بازیابد. اکنون گفته می شود که تنها بیش از 160 هزار نفر در خرمشهر زندگی می کنند زیرا سازندگی و نوسازی در آن یکی داستان است پر از آب چشم.
شاید از آزادی خرمشهر تنها حسرت روزهای اولیه آن پیروزی بزرگ باقی مانده است، و نوای محزون غلام کویتی پور که برای محمد جهان آرا یکی از قهرمانان آزادی خرمشهر چنین خوانده بود که ای نخل های خفته به خون، ای ممد نبودی ببینی که خون یارانت پرثمر شد آه و واویلا... تا نسل امروز ایران با حسرت انتقاد کند و وعده ها را بر صورت کسانی بکوبد که خون جوانان برومند ایران را پایمال کردند.
 
درخشش گروههای موسیقی فولکوریک و سنتی ایرانی در اروپا و کانادا

شهر دوسلدورف آلمان دو هفته پیش میزبان جشنواره موسیقی محلی و سنتی ایرانی بود؛ ناصر وحدتی خواننده گیلک، گروه لری «گردون» با خواننده اصلی اش ایرج رحمان پور و آزاد میرزاپور خواننده کردی شنوندگان را به سرذوق آورند اما سالار عقیلی در اجرای خود، سروده های زیبایی از محمد رضا شفیعی کدکنی، شاعر مهم ایران، را در آهنگ هایی که ساخته حمید متبسم بود اجرا کرد؛ «در نگاهم تو بهارانی هنوز...».
گروهی از چند گروه ایرانی در جشنواره دوسلدورف

هفته گذشته نیز ونکوور کانادا جشنواره جهانی «رنگ موسیقی ها» را میزبانی کرد؛ جشنواره ای که در آن، خوانندگان با 18 زبان برنامه اجرا کردند تا از موسیقی بومی ملت ها تجلیل شده باشد و نشانی باشد بر شکیبایی بین المللی در قبال فرهنگ و زبان ها و موسیقی های دیگر.
جمال صلواتی کردستانی، خواننده کرد و گروه چیره دست ایرانی «دستان» که سرپرستی آن را سعید فرج پوری، موسیقیدان و نوازنده پرکار در گروههای مهم موسیقی سنتی ایران برعهده داشت، از سوی حضار و نیز هیات داوران این جشنواره کانادایی به عنوان پرشورترین گروه از میان کشورهای حاضر در این جشنواره موسیقی های بومی برگزیده شد.

جمال صلواتی کردستانی خواننده کرد با گروه «دستان» به سرپرستی
 سعید فرج پوری در جشنواره ونکوور خوش درخشید 
 |فلاسفه جهان در کافه های تل آویو
دهها فیلسوف برتر جهان این روزها به اسرائیل آمده اند تا مردم علاقمند اسرائیل فرصت یابند از نزدیک با آنها به گفت وگو بنشینند. فلاسفه جهانی در گالری های هنری، مراکز فرهنگی و کافه رستورانهای پرطرفدار شهرهای تل آویو و یافو در مرکز کشور حضور می یابند و با همتایان اسرائیلی و مردم آگاه به فلسفه به گپ و گفت می نشینند. اوج این ابتکار روز پنجشنبه پیش رو 28 ماه مه است. در کنار این گپ و گفت ها که فلاسفه دعوت شده از فرانسه میهمانان اصلی آن هستند، موسیقی اجراء خواهد شد و از نیمه شب تا بامداد آدینه مردم را به خود جلب خواهند کرد.


رافائل زاگوری اورلی یکی از فلاسفه جوان از ترتیب دهندگان این برنامه خلاقانه است که می گوید این بحثها با این سبک تازه، دموکراسی را تقویت خواهد کرد و تضادها و مشکلات و سردرگمی های هویت ملتها را در برابر دنیای جهانی شده به تصویر خواهد کشید.
زاگوری تاکید دارد که اسرائیل یکی از جذاب ترین سرزمین های جهان برای برگزاری چنین بحث هایی است؛ زبان و تاریخ و سیاست و قضایا و کشمکش های عمیق سیاسی و مذهبی همگی در هم تنیده شده و جامعه ی هزار فرهنگی و چند ملیتی را هیجانی کرده و در چنین وضعیتی، فلسفه و فیلسوفان بار دیگر باید کاربردی بودن خود را نشان دهند.
به گفته این فیلسوف، در دنیای مدرن که به ظاهر «عصر ارتباطات» نامیده می شود، از بس انسان ها بیهوده و سردرگم دلمشغول ارتباط های سست و بی بنیان نظیر فیسبوک و توییت هایی هستند که لحظه ای بعد آن را فراموش می کنند، باید دید که چگونه می توان از راه زبان و بحث و فلسفه ارتباطهای مستحکم و حقیقی میان ملت ها برقرار کرد.
با یادی از فلسفه و حکمت عمر خیام نیشابوری که این روزها روز جهانی گرامیداشت او بود، برنامه را به پایان بریم:
دوری که در او آمدن و رفتن ماست
او را نه بدایت نه نهایت پیداست
کس می نزند دمی در این معنی راست
کاین آمدن از کجا و رفتن به کجاست

از آمدن و رفتن ما سودی کو
وز تار وجود عمر ما پودی کو
در چنبر چرخ جان چندین پاکان
می سوزد و خاک می شود، دودی کو

 
ای دوست بیا تا غم فردا نخوریم
این یکدم عمر را غنیمت شمریم
فردا که ازین دیر کهن درگذریم
با هفت هزار سالگان سر به سریم



No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information