8.14.2010

שבת שלום




עורך דויד פאחרי
אלול  . 4 . 5770
Aug . 14 . 2010


'' תזכור שגם אתה היתה זר בארצך '' 

צילום: דודו אזולאי

ילדי עובדים זרים: אוהבים את ישראל, תנו להישאר


קריאת התורה ראשון פרשת שופטים







הלל : 


"אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו".








צילום: index open
רוחמה וייס

תכירו את המורה שלי

השבוע ביקשתי מזהרה להיות לי ל"חברותא" בלימוד הפרשה. זהרה היא רבה רפורמית שחיה בארצות הברית ומגיעה כבר כמה קייצים לישראל ללמד קורסים בליווי רוחני. היא אחת המורות המנוסות והמובילות בתחום בארצות הברית, ומתמחה בליווי רוחני לאנשים שחוו אסון. מיד לאחר התרסקות מגדלי התאומים התמנתה זהרה לאחראית על המלווים הרוחניים, בני כל הדתות, שטיפלו במשך חמש שנים בנפגעי האסון. בקיץ זה זכיתי וזהרה היא המורה שלי. אנחנו נפגשות ללמוד יחד את פרשת "שופטים".




פרשת השבוע שלנו דווקא מדברת על צדק, והרבה. היא פותחת בדרישה (דברים טז, יח-כ): "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק: לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם: צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ".

קובץ:Solomon Trial.jpg

פרשת "שופטים" משרטטת את מבנה השלטון בישראל. נוסף לבעלי התפקידים הרגילים (מלך, שופט, נביא, כוהן), בעלי תפקידים מיוחדים מנהיגים את העם בזמן מלחמה. אין הם מצביאים, אלא כוהן ושוטרים העסוקים בשני דברים: בחיזוק המחנה היוצא למלחמה ובשחרור אזרחים שעשויים לערער את הלכידות הצבאית

בית ספר למשפטים פסלים של פושע, שופט,שוטר,פרוצה

אנחנו מזדעזעים היום מהמעשה הברברי של הטליבאן באפגניסטן, המשברים בארצם פסילים ענקיים של בודהה, אבל באותה העת, מאמינים כי המעשה שבני ישראל נדרשים על ידי התורה לעשות בסמלי הדת הכנענית - הוא מעשה ראוי.
בפרשה שלנו יש אוסף גדול של חוקים וצווים, שקשה להצביע על קו מקשר ביניהם, וכצפוי, יש לחוקים שבפרשה זאת מקבילות בפרקים אחרים של התורה, ואף של ספר דברים עצמו. מסתבר שהכותבים לקחו לעצמם את החירות לטעון שדבריהם הם דברי אלוהים חיים, אך לא מצאו לנכון ולנחוץ לארגן את הכתובים בצורה הגיונית, ללא מקבילות וללא סתירות ביניהן.
נושאים בפרשה
משה רבנו ממשיך את הנאום שנשא לפני מותו ובמסגרת זו מפרט את המצוות שנצטוו בהן בני ישראל. כרגיל בספר דברים, רוב המצוות כבר הופיעו בספרים הקודמים, לעתים בשינויים בעלי משמעות. בין הציוויים:
קובץ:Siege of Constantinople.jpg
  • פרשת עגלה ערופה: טקס המתקיים כשנמצא הרוג שלא נודע מי הרגו מחוץ לעיר.

הפטרה של פרשת שופטים





No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information