6.05.2014










و منافع از تغذیه انان


خواص پزشکی گوجه سبز
خواص پزشکی گوجه سبز

پژوهشگران معتقدند گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می شود، از این رو می تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان دارد.

گوجه سبز به میوه درختان مختلفی که متعلق به نژاد PRUNS از خانواده ی ROSE هستند، اطلاق می شود. بر پایه ی نوشته های قدیمی، نژاد این گیاه قدمت ۲۰۰۰ ساله دارد و چینی ها اولین کسانی بودند که به کشت آن اقدام کردند. این میوه به سرعت می رسد و مدت نگهداری آن در یخچال ۴ روز است.
 
چهارده خاصیت بی نظیر لیمو ترش
چهارده خاصیت بی نظیر لیمو ترش



 آیا می دانستید که مصری های باستان معتقد بودند که خوردن لیمو و آب لیمو بدن را در برابر سموم متعدد محافظت می کند؟ بررسی های اخیر این عقیده را تایید کرده است به نوشته سایت «Readers Digest» ، قرن هاست که لیمو برای خاصیتی که دارد، بین مردم شهرت زیادی پیدا کرده است.
لیمو خاصیت ضدباکتریایی، ضدویروسی، تقویت کننده سیستم دفاعی بدن، کاهش دهنده وزن، هضم کننده و تصفیه کننده کبد را دارد. لیمو دارای املاح و ترکیبات زیادی مانند اسید سیتریک، کلسیم، منیزیم ، ویتامین C، فلاوانوید، پکتین و لیمونین است که ایمنی بدن را ایجاد می کند و با عفونت ها مقابله می کند.
كليات گياه شناسي
كليات گياه شناسي
سيب زميني گياه بومي آمريكاي جنوبي است و هنوز هم بصورت وحشي در شيلي و آرژانتين يم رويد .
در قرن شانزدهم بوسيله اسپانيولي ها به اروپا برده شد و اكنون در اروپا و آمريكا از نظر مصرف اولين سبزي است .
سيب زميني درتمام طول سال وجود دارد .
خواص سیب زمینی



تحقیقات جدید نشان می دهدکه پودر ساخته شده از سیب زمینی معمولی می تواند خون را منعقد کند، بریدگی های کوچک را ببندد و به روشهای جراحی کمک می کند با مالیدن پودر مانند یک اسفنج خون را پاک کرده ویک مکانیسم اولیه انعقادی را آغاز می کند سپس فرآیند طبیعی لخته شدن جای آن را می گیرد و آمیلازها پودر را تجدید می کند. نتایج این مطالعات در نشست سالانه انجمن متخصصین بیهوشی آمریکا ارائه شده است .

افزایش قوای بدن با خوردن سیب زمینی!!

افزایش قوای بدن با خوردن سیب زمینی!!
مردم سیب زمینی پخته، تنوری و پوره سیب زمینی را به عنوان غذایی راحت می‌شناسند. سیب زمینی یك غذای اصلی و محصول سبزیجاتی بسیار مهم در جهان است و در تمام طول سال موجود می‌باشد.

چرا خرما میخوریم




چرا خرما می خوریم؟
به گزارش پارس به نقل از سلامت نيوز، خرما میوه‌ای مقویست که مواد معدنی بسیاری همچون آهن، پتاسیم، روی، منگنز دارد. و ویتامین هایی همچون A ، B و E دارد.
خرما دارای قند زیادی است و حدود ۷۰ درصد آن را کربوهیدرات تشکیل می‌دهد. خرما از جمله میوه‌های شیرینی است که مصرف محدود آن برای بیماران دیابتی نیز مجاز شناخته شده است.

از جمله خواص خرما، خنثی کردن اسید اضافی معده است. با توجه به اینکه زیادی اسید معده باعث ترش کردن و دل ‌درد می‌شود، هنگام بروز چنین علائمی، ۲ تا ۳ عدد خرمای تازه را له کرده و در مقداری آب جوش بیندازید، سپس هم زده و بنوشید.
با خوردن یک عدد خرما به همراه شیر، پیش از خواب، خوا
ائتلا‌ف سبز و سرخ علیه سرطان
ائتلا‌ف سبز و سرخ علیه سرطان


ائتلا‌ف سبز و سرخ علیه سرطان

شاید این خبر را كه با این مضمون منتشر شده است شنیده باشید كه می‌گوید: (محققان به تازگی‌ ‌دریافته‌اند كه مصرف گوجه فرنگی و كلم بروكلی به همراه هم در یك وعده غذایی، تركیب بسیار موثری برای مقابله با سرطان پروستات است.)
با وجودی كه‌ ‌همه ما می‌دانیم كه هم كلم بروكلی و هم گوجه فرنگی برای حفظ بدن در برابر ابتلا به‌ ‌بسیاری از سرطان‌ها مفید هستند اما براساس تحقیقات اخیراز سوی محققان دانشگاه ایلی نویز درآمریكا، مصرف این دو سبزی با هم، تركیب بسیار موثری را برای مقابله با سرطان پروستات بوجود می‌آورد
بابونه رومی

بابونه رومی


به احتمال زیاد بابونه رومی، كه به بابونه انگلیسی نیز معروف است، پیتر رابیت را به بستر خواب فرستاد تا همانطور كه در داستان "بیتریكس پاتر" یعنی داستان "پیتر رابیت" آورده شده است، آرام و تسكین یابد. این داستان در ابتدای قرن بیستم به رشتهٔ تحریر درآمد، اما امروزه بابونه هنوز هم در اروپا به عنوان یك داروی آرامبخش مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه همچنین برای درمان سوزش سردل و گاز اضافی كه می تواند ناشی از حالت عصبیت باشد، بكار می رود. بابونه را در كرمهای صورت، نویدنیها، انواع رنگ مو، انواع شامپو و عطر نیز می توان یافت.
سلطان ادویه ها
سلطان ادویه ها

سلطان ادویه ها

زعفران که به گل سلامتی، سلطان ادویه ها و طلای سرخ معروف است، ارزشمندترین روییدنی است که در دامنه رشته کوه البرز یافت می شود.
کشت این گیاه به سال های پیش از میلاد مسیح بازمی گردد و در مناطق بسیار کم باران ایران که دارای زمستان سرد و تابستان گرم است گسترش و رویش بیشتری دارد. به جز ایران در سایر کشورهای باستانی مانند ایتالیا و یونان نیز کشت آن رواج دارد، حدود ۹۰ درصد تولید جهانی این محصول در انحصار ایران بوده و در ایران نیز بیشتر زعفران در خراسان مرکزی تولید می شود.
تهیه روغن‌های گیاهی به روش کُلدپرس

تهیه روغن‌های گیاهی به روش کُلدپرس

● روغن‌های خالص و طبیعی بدون تصفیه شیمیائی چیست و کُلدپرس چه معنائی دارد و چه خواصی دارند؟
▪ روغن‌گیری از دانه‌های گیاهان به روش کُلدپرس (روغن‌گیری که بدون حرارت به دانه و تحت فشار به عمل می‌آید) همان روش سنتی ایرانیان است که حدود ۱۰۰ سال یش معروف به عصّاری بوده که مواد مؤثره دانه به روغن منتقل می‌گردید که امروزه آن میراث گران‌قدر با سیستم و تکنولوژی بسیار مدرن بومی احیا شده است که در طی این فرآیند تولید هیچ‌گونه افزودنی و تصفیه شیمیائی در آن استفاده نشده است و به‌عنوان یک مکمل در مصارف روزانه به کار می‌رود و از طرفی به دلیل غنی بودن ایران به واسطه این‌که صاحب ۱۲ اقلیم از ۱۴ اقلیم گیاهی دنیاست و این مقدار ۵ برابر قاره اروپا می‌باشد که بدین واسطه انواع روغن‌های عام و خاص را می‌توان عرضه نمود و در دنیا تعداد بسیار محدودی از کشورهای دارای چنین تولیدی می‌باشند. 
رزماری
رزماری

رزماری


▪ نحوه استفاده : گیاه آن خوراکی است و روغن آن مالیده می شود
▪ خواص : رزماری، برگ و سرشاخه‌های گلدار خشک شدۀ گیاه Rosmarinus officinalis از خانوادۀ نعناعیان (Lamiaceae) است که حداقل دارای ۱ درصد (حجم/وزن) روغن فرار می‌باشد (۱و۲).
● نامهای گیاه:
▪ لاتین: Rosmarinus officinalis
▪ فارسی: رزماری، رومارن
▪ عربی: اکلیل الجبل، حصالبان، حصالبان اکسیر 
شلغم ، سبزی ضد سرطان
شلغم ، سبزی ضد سرطان

شلغم ، سبزی ضد سرطان

شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی اش ارزنده است ، بلكه از نظر سایر ویژگی های غیر غذایی هم سرآمد بوده و در زمره ی سبزی های مهم شمرده می شود .
علاوه بر پیاز ، سبزی های لیفی ( گیاهان سبز ) نیز ، عوامل عمده ی پیشگیری از سرطان به شمار می آیند ، زیرا آنها همانند كلم پیچ و سایر گیاهان چلیپایی ( یك گروه از گیاهان )، از موادی برخوردارند كه رشد سرطان را در جانوران متوقف می سازند . همچنین شلغم روغنی ( منداب ) كه شلغمی بزرگ و زردرنگ است ، دارای مواد ضد سرطانی است .
یكی از این مواد ضد سرطان كه در شلغم وجود دارد، « گلوكوسینولیت ها » نام دارند.
سبزی های شلغمی از قبیل كلم برگی و اسفناج ، جزء این گیاهان سبز و پر برگ اند و مشاهده شده ، در بین جمعیتی كه این سبزی ها جزء بیشترین مواد غذایی مورد مصرفشان است ، میزان ابتلای آنان به انواع سرطان ها به ویژه سرطان ریه كم بوده است . 
گیاه‌خواری پژواک طبیعت
گیاه‌خواری پژواک طبیعت

گیاه‌خواری پژواک طبیعت 



انسان اولیه برای تأمین احتیاجات غذائی خود از طبیعت پیرامون استفاده می‌کرد. به‌تدریج تحولات زمین و تغییرات آب و هوائی موجب فقدان منابع گیاهی مفید شد. انسان در این وضعیت برای ادامهٔ زندگی خود شکار حیوانات را آغاز کرد و رفته‌رفته از یک موجود گیاه‌خوار به موجود همه‌چیزخوار تبدیل شد.
ادیان الهی مانند یهود و مسیح، غذای ایده‌آل را با منشأ گیاهی می‌دانند. تحول گیاه‌خواری قبل از میلاد مسیح آغاز و تاکنون سیر صعودی داشته است. در قرن ۱۹ به‌دلیل تولید انبوه غلات و سبزی‌ها و قابل دسترس شدن برای عموم مردم، گیاه‌خواری به‌اوج خود رسید. نخستین انجمن گیاه‌خواری در انگلیس تأسیس شد. نمک و ادویه به‌عنوان موادمحرک و به اندازهٔ الکل برای سلامتی مضر تشخیص داده شد و در نتیجه غذاهای گیاهی بسیار بی‌مزه و بدبو بود. 
شکلات، غذای پادشاهان؟!
شکلات، غذای پادشاهان؟!

شکلات، غذای پادشاهان؟!



شكلات از دانه های درختی بنام تئوبروما كاكائو بدست می آید ، تئوبروما یك لغت یونانی است به معنی "غذای پادشاهان "!!! آزتك ها "بومیان امریكای مركزی " از قرنها قبل این درخت را حسابی تحویل میگرفتندو حتی از دانه های آن بعنوان پول استفاده میكردند ، همین آزتك ها بودند كه كشف كردند با له كردن دانه های این درخت و اضافه كردن ادویه به آن ، میتوانند یك نوشیدنی تلخ اما قوی درست كنند .در قرن شانزدهم ، دریانوردان اروپایی این ماده را در بازگشت از امریكا به كشورهای خودشان بردند و به آن شكر اضافه كردند و خیلی زود این ماده تلخ و شیرین تبدیل به یك نوشیدنی پر طرفدار گران و لوكس در اروپا شد.حدود سال ۱۸۰۰ میلادی اولین شكلاتهای كاكائویی با اختراع تكنیك های قالب گیری به بازار آمد ، با استفاده از آسیابهای مكانیكی می شد به راحتی دانه های درخت كاكائو را له و پودر نرمی از آن درست كرد ،با گرم كردن و ریختن این پودر در قالب اولین شكلات كاكائویی متولد شد .در سال ۱۸۲۵ یك هلندی موفق شد كه از دانه های كاكائو كره بگیرد ، به این ترتیب یك قدم بزرگ دیگر در صنعت شكلات سازی برداشته شد . چندین سال بعد رودلف لینت سوئیسی ، كره كاكائو را به شكلات كاكائویی اضافه كرد تا نرمتر شوند .


زنجبیل چاشنی زندگی

زنجبیل چاشنی زندگی


● زنجبیل (Zingiber officinale)
اگر به کشیدگی عضله دچار شده اید ، گلودرد دارید و یا از بیماری مسافرت در رنج هستید برای خود یک تونیک زنجبیل درست کنید ومیل نمائید تا به قدرت شفا بخش فوق العاده آن پی ببرید. زنجبیل فواید فراوانی برای سلامتی دارد. مطلب ما درباره ساقه گرد پیچ خورده ای است که گاهی برای غذا سرخ کردنی از آن استفاده میشود .
● ادویه ای قدیمی
▪ زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه های بنفش با نام علمی (Zingiber officinale) بدست میاید. اگرچه معمولا" از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده میشود ولی دزاصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آناست که "ریزوم" نام دارد.
▪ زنجبیل از زمانهای دور در چین مورد استفاده بوده وهنوز هم درطب سنتی چین نقش مهمی ایفا میکند.پزشک یونانی بهنام "دیوسکوریدس" اولین بار در قرن اول میلادی استفاده طبی زنجبیل را ثبت کرد، گرچه قرنها قبل از آن این گیاه آروماتیک از کشورهای خاور دور به اروپا صادر میشد، تا زمان قرون وسطی ، به عنوان یک ماده اولیه آشپزی در اروپا کاملا" شناخته شده بود.
تاثیر مصرف سبزیجات در توانمند سازی کارکنان

تاثیر مصرف سبزیجات در توانمند سازی کارکنان

از آنجا که یکی از اهداف کلی دانش ارگونومی جنبه بهداشت و سلامتی محیط و کارکنان است باید به این نکته توجه داشت که لازمه انجام کارها و فعالیت های روزانه داشتن بدنی سالم و روحیه ای شاد است تا بتوان در امور مربوط به زندگی به گونه ای مطلوب عمل کرد. در این میان تغذیه خوب و استفاده از غذا های سالم و مغذی می تواند نقش تعیین کننده ای در این مورد داشته باشد. سبزیجات هم از آندسته از مواد غذایی می باشند که بخاطر داشتن انواع ویتامین ها و پروتیین ها می‌توانند در کنار بقیه کار هایی که برای بهبود روند کار هایی که بطور روزانه باید انجام شوند، موثر باشند. بدین ترتیب می بایست برنامه غذایی روزانه خود را طوری تغییر دهیم و تنظیم کنیم که میزان قابل توجهی میوه و به ویژه سبزیجات دریافت کنیم تا از ابتلا به سرطان و سایر ناراحتی ها به همین سادگی جلوگیری کنیم می دانیم برای داشتن کارایی بهتر برای انجام هر کاری و بهتر انجام دادن وظایف مختلفی که به ما محول می شود، داشتن نشاط تقریبا ضروری به نظر می رسد با داشتن روحیه ای شاد و انتقال آن به دیگران می توان محیطی را پر از انرژی مثبت به وجود آورد و باعث بهبود شرایط کاری شد.داشتن یک چنین روحیه ای می تواند توجه ما را به انجام هر دستور العملی نیز بیش از پیش جلب کند که این یکی از ملزومات کار در هر نهاد یا ارگانی می باشد.برای دست یابی به هدف انطباق هر چه بیشتر شرایط کاری با کارکنانمان، این موضوع ضروری به نظر می رسد که افرادی را در اختیار داشته باشیم که با داشتن روحیاتی مناسب حاضر به پذیرش این شرایط باشند.


زرشک آنتی بیوتیک گیاهی

زرشک آنتی بیوتیک گیاهی
مصرف طبی زرشک به دوره مصر باستان می رسد که فراعنه و ملکه ها، این گیاه را با تخم رازیانه به منظور درمان طاعون مصرف می کردند. امروزه، گفته میشود این گیاه درد مفصلی ، روماتیسم و تورم ناگهانی پسوریازیسرا تسکین می بخشد. انواع عفونتهایی که زرشک می تواند در درمان آنها مؤثر واقع شود عبارت است از: عفونت گلو ، مجاری ادراری ، مجاری معده ای- روده ای ، ریه ها ، عفونتهای مخمری و اسهال.
سبوس ریشه و ساقه این گیاه خاصیت درمانی دارد. ریشه وساقه این گیاه زردرنگ است و اروپاییها و آمریکای شمالی برای رنگ آمیزی لباس از آن استفاده می کردند. اما ترکیبات موجود در سبوس این گیاه زرشک را به عنوان یک گیاه درمانی مطرح کرده است. سبوس و پوسته این گیاه حاوی الکالوئید هست، که به عقیده برخی از افراد آنتی بیوتیک است و به عقیده متخصصان طب گیاهی سبب تحریک خاصیت ضد عفونی غشای مخاطی بدن میشود. 
هند بابری
هند بابری

هند بابری

به فارسی با نامهای « گل قاصد » ، « خبر اور » ، « كاسنی بری » شناخته می شود و در كتب طب سنتی با نام های « طرخشقوق » ( كه ممكن است از Taraxacum گرفته شده باشد ) ، « هدبای بری » ، « سن الاسد » و « بقلهٔ الیهودیه » امده است.به فرآنسوی Pissenlit و Dent – de – lion و به آنگلیسی Dandelion و L aions teeth گفته میشود . گیاهی است ازخانواده Compositae جنس Taraxacum نام علمی گونه ای از آن كه بیشتر در طب سنتی مصرف دارد : Taraxacum officinale است و مترادف آن leontodon taraxacum Lt و T.dens – Leonis Desf و T. caucasicum DC و VULGARE SHARANK T می باشد.
گونه های متعددی از این گیاه درمناطق مختلفه ایرآن از جمله در كوههای كرمآن ، كوههای دالكی جنوب و سبز كوه ودنا در فارس ، بلوچستآن ، منطقه تهرآن ، اذربایجآن در تبریز و خوی ، اراك، تفرش ، دهگرد وشیراز ، توچال ، كندوآن ، پلور ،كرمآنشاه ، گیلآن و لاهیجآن می رویند
رزماری

رزماری
رزماری گیاهی چند ساله و همیشه سبز به فرم درختچه‌ای است. ارتفاع آن نیم متر که گاهی تا یک متر می رسد. گلهای آن روی ساقه اصلی و در کنار برگها ظاهر می‌شود و به رنگ آبی می‌باشد (یا سوسنی). این گلها در فروردین تا اوایل خرداد ظاهر می‌شود و پس از آن رشد رویش آغاز می‌شود .
● ترکیبات شیمیائی :
حاوی کامفور، سینئول، آلکالوئید، ساپونین و تانن است .
● خواص درمانی :
رزماری ضد نفخ ، ضد عفونی کننده ، سبب افزایش ترشحات شیره گوارشی و صفرا می‌شود . این گیاه مدر می‌باشد. اکثر گیاهان دارویی از خانواده نعنائیان می‌باشند. خانواده نعنائیان همه طبیعت گرم دارند. از این گیاه برای درمان روماتیسم و میگرن استفاده می‌شود و هم چنین رزماری باعث افزایش گردش خون در سطح بدن می‌شود. برای جلوگیری از ریزش مو و درمان کم مویی مصرف می‌شود. مصرف زیاد آن برای خانم‌های باردار مضر می‌باشد. در تهیه ادکلن و خوشبو کننده در شامپوها، کرم‌ها و صابون و لوازم آرایشی و بهداشتی مصرف می‌شود .
● سازگاری :
رزماری در زمینهای آهکی سبک و آفتابگیر بخوبی رشد می‌کند. معمولاً از این گیاه بعنوان پرچین همیشه سبز در باغات استفاده می‌شود. گیاه رزماری مقاومت بالایی به خشکی و شوری دارد (بیشتر از اسطوخودوس ) و شدت بالای تابش خورشید را بخوبی تحمل می‌کند. از این گیاه در فضای سبز استفاده می‌شود.
● روش تکثیر و کاشت 
گشنیز

گشنیز

کلیات گیاه شناسی
گشنیز گیاه بومی جنوب اروپا و مناطق مدیترانه است . دربیشتر نقاط ایران نیز می روید . از زمانهای قدیم وجود داشته و حتی مورد مصرف مصری ها بوده است .بقراط این گیاه را می شناخته و برای درمان بیماریهای مختلف از آن استفاده می کرده است . در قرون وسطی ضعف جنسی را با گشنیز درمان می کردند .
گشنیز گیاهی است علفی و یکساله ، برنگ سبز که ارتفاع آن تا ۸۰ سانتیمتر نیز می رسد . برگهای آن به دو شکل ظاهر می شود آنهائی که در قاعده ساقه وجود دارد بشکل دندانه دار و دیگری در طول ساقه که باریک و نخی شکل می باشند .
قسمت مورد استفاده گیاه ،‌ساقه و برگ و میوه آن است . میوه گشنیز گرد و برنگ زرد می باشد . بوی تازه آن مطبوع نبوده و تقریبا بد بو است ولی بر اثر خشک شدن این بو از بین رفته و خوشبو می شود . حتی نام لاتین گشنیز از لغت یونانی Korio مشتق شده که به معنی بد بو است .
ترکیبات شیمیایی:
در یکصد گرم گشنیز مواد زیر وجود دارد:
آشنائی با لوبیای سویا و فرآورده‌های سویائی

آشنائی با لوبیای سویا و فرآورده‌های سویائی


لوبیای سویا دارای دو نوع روغنی و پروتئینی است.
طی سالیان گذشته در ایران فقط از نوع روغنی آن در مصارف صنعتی استفاده می‌شد. اما نوع پروتئینی آن در بحث تغذیه‌ٔ امروز جهان و به دلیل ارزش‌های غذائی و خواص مفید سلامتی، جایگاه بسیار والائی پیدا کرده است.
موارد مصرف سویا را می‌توان به‌شرح ذیل نام برد:
● جایگزین‌های محصولات لبنی (شیر، ماست، پنیر، سنتی، مایونز)
● جایگزین‌های گوشتی، از جمله گوشت گوساله، ماکیان، غذاهای دریائی در طبخ انواع غذاها از قبیل سوپ‌ها‌، خورش‌ها، خوراک‌ها، کباب‌ها، سالادها و ساندویج‌ها
● تهیه انواع محصولات نانوائی، پاستاها، شیرینی‌ها، تورتیلاها، دسرها و بالاخره در تهیه انواع نوشیدنی‌های مخلوط با میوه‌ها
فلفل سبز

فلفل سبز

فلفل سبزها گونه های مختلف از جنس Capsicum هستند كه به طور كلی به دو صورت در بازار عرضه می شوند : قسم اول فلفل سبز تند یا فلفل قرمز كه قرمز شده ان را « فلفل فرنگی » نیز می گویند . در كتب طب سنتی با نام « فلفل احمر » ، « فلفل هندی » نامبرده شده است . به فرانسوی Piment و Piment rouge و به انگلیسی : Cayenne pepper و Bird chilli گفته می شود . گیاهی است از خانواده Solanaceae كه نام علمی آن Capsicum frutescens L . و مترادفهای ان Capsicum minimum Roxb و C. fastigiatum است . و گونه های دیگری نیز دارد كه از نظر خواص كم و بیش شبیه به این گونه هستند.
● مشخصات
ادویه ، چاشنی سلامتی

ادویه ، چاشنی سلامتیا

دویه چیست؟
ادویه را بخشی از یک گیاه معطر تعریف می کنند که می تواند تنه درخت ( دارچین )، میوه ( فلفل سیاه ) و یا دانه ( جوزهندی ) باشد و بصورت درسته، خرد یا پودر شده برای عطر و رنگ بخشیدن به غذا مورد استفاده قرار می گیرد.
یک فرد آمریکایی به طور متوسط سالانه ۱ کیلو و ۶۰۰ گرم ادویه مصرف می کند که نیمی از آن فلفل و دانه خردل ( در سس خردل ) است و شاید دلیل استفاده زیاد از آنها، خاصیت ضد سرطانی شان است.
اثرات ادویه ها در سلامتی بدن
هر چند مقدار ادویه ای که در هر وعده با غذا مصرف می کنیم کم است، ولی ادویه جات تنوع طعم و رنگ فوق العاده ای به غذاها می دهند. ادویه ها و گیاهان معطر علاوه بر اینکه مقدار کمی ویتامین ، املاح و فیبر به غذا اضافه می کنند، حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که عوامل تخریب کننده سلول ها یعنی رادیکال های آزاد را خنثی کرده و سطح سلامتی را ارتقا می بخشند.
ادویه های زیر توسط انجمن ملی سرطان به عنوان مواد ضد سرطان معرفی شده است: پونه ، آویشن ، رُزماری یا اَکلیل کوهی ، رازیانه ، زردچوبه ، زیره سیاه ، بادیون ، گشنیز، زیره سبز و ترخون . با اندازه گیری میزان آنتی اکسیدان ها مشخص شد، مواد آنتی اکسیدانی موجود در پونه حتی از ویتامین E ( یک آنتی اکسیدان قوی ) هم برای سلامتی بدن مفیدتر است.
ارزش غذایی هلو
ارزش غذایی هلو

ارزش غذایی هلو

رخت هلو از زمان های قدیم در چین وجود داشته و از آنجا به نقاط دیگر جهان راه یافته است . در قرون وسطی از آن بصورت یك داروی گیاهی استفاده می کردند. درخت هلو درختی است زیبا به بلندی تقریبا ۵ متر كه دارای شاخه های زیادی می باشد
برگ های آن بیضی شكل ، دراز ودارای كناره های اره ای است . گل های هلو زودرس هستند و قبل از باز شدن برگ ها ظاهر شده و منظره زیبایی به درخت می دهد . گل های هلو به رنگ صورتی ، قرمز یا سفید می باشد . میوه هلو گرد و به رنگ طلایی و سرخ است كه روی آن را كرك های زیادی پوشانده است. هسته هلو بسیار سخت است و درون آن مغز هسته قرار درد كه تلخ است .
هلو منبع غنی ویتامین های A و C و نیزمنبع خوبی از پتاسیم است.
خیار ، یک معجزه الهی

خیار ، یک معجزه الهی
نام علمی: Cucumis sativus L
خیار گیاهی است علفی یک ساله, دارای ساقه خوابیده و برگ‌های بزرگ است. بوته خیار , پیچک دار, با گل‌های زرد و دو نوع نر و ماده, واقع روی یک پایه و میوه سبز رنگ و دارای انواع متعددی است.
● ترکیبات شیمیایی :
خیار دارای مواد ازته و هیدروکربنه و مواد گوگردی و کمی چربی , دارای املاحی از قبیل منگنز, کربنات کلسیم , سلولز است.
در روغن دانه خیار که رنگ آن زرد روشن با طعمی شبیه به طعم روغن زیتون است , اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید استئاریک, اسید پالمیتیک و اسیدهای اشباع نشده مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک وجود دارد.
میخک Clove
میخک Clove

میخک Clove

درخت میخك بومی جزائر اندونزی و اقیانوسیه است و به‌علت زیبائی خاصی كه دارد امروز در بیشتر نقاط دینا به‌عنوان درخت زینتی پرورش داده می‌شود. البته در مناطق سردسیر این گیاه در گلخانه و گرم‌خانه نگهداری می‌شود. در قدیم‌الایام میخك ادویه‌ای گران قیمت بوده كه تنها پادشاهان و ثروتمندان مكی توانستند از آن استفاده كنند میخك درختی است كوچك و مخروطی شكل كه برگ‌های آن هیچ وقت زرد نمی‌شود و در تمام طول سال سبز است. ارتفاع این درخت تا ۱۰ متر می‌رسد. برگ‌های آن نوك تیز و بیضوی و دم برگ‌های آن قرمز رنگ است و به درخت زیبائی مخصوصی می‌دهد گل‌های میخك كوچك و مجتمع به‌صورت خوشه‌هائی شامل ۱۰ تا ۲۵ گل می‌باشد. وجه تسمیه این درخت بدین دلیل است كه غنچه‌های خشك شده آن كه كوچك و به طول یك سانتی‌متر است به شكل میخ كوچك می‌باشد.

خواص دارویی باقلا

خواص دارویی باقلا


باقلا گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن تا ۸۰ سانتیمتر می رسد . برگهای آن متناوب و مرکب است که دارای برگچه هایی بشکل تخم مرغ می باشد . گلهای باقلا درشت و سفید که دارای لکه های سیاه و یا بنفش است . میوه آن که همان باقلا است دارای غلافی پوشیده از کرک بطول تقریبا ۱۲ سانتیمتر است .در هر غلاف تعدادی دانه قرار درد . گل و شاخه گلدار ، میوه و تخم باقلا مصارف طبی دارند .
● ترکیبات شیمیایی: 
غذای خدایان رومی
غذای خدایان رومی

غذای خدایان رومی
پژوهش ها نشان می دهد گردو به دلیل خواص بی نظیرش به عنوان «دارو» مطرح بوده و پزشكان مصرف گردو را توصیه می كنند تا جایی كه از آن به عنوان «غذای ویژه مغز و قلب» یاد می كنند.
آنچه در پی می خوانید، خواص گردو و تأثیر تركیبات ویژه آن بر بدن است.
زیره سیاه

زیره سیاه

غیر از ضرب المثل معروف زیره به کرمان بردن !! از این کوچولوی سیاه خوش بو، چه می دانید؟ آیا تا به حال گیاه آن را دیده­اید؟ شاید هم فقط دانه های سیاه زیره را در شیشه­ها و ظرف­های مخصوص ادویه دیده باشید. اطلاعات درباره شکل ظاهری گیاهان توجه ما را به طبیعت و محیط اطرافمان بیشتر می­کند و تمرکز و قدرت تفکر ما را در برخی از حوزه ها افزایش می­دهد .البته فواید دیگری هم دارد که خودتان حدس بزنید بنابر این بد نیست بدانید که:
زیره گیاهی است دو ساله، بی کرک، به ارتفاع ۳۰-۶۰ سانتیمتر، دارای ساقه توخالی، شیاردار و منشعب از قاعده است 


زردچوبه Turmeric

زردچوبه Turmeric

زردچوبه در هندوستان و چین و نقاط حاره زمین می‌روید‌. از كنار برگ‌های غلاف در قاعده ساقه‌، شاخه‌های كوچك و استوانه‌ای شكل ضخیمی خارج می‌شود كه به‌صورت مورب در زمین فرو‌رفته و هر یك ایجاد ریشه می‌كنند و مرتباً پایه‌های جدیدی به‌وجود می‌آروند. قسمت مورد استفاده این گیاه ساقه زیرزمینی آن است كه پس از خارج كردن از زمین تمیز كرده و ریشه‌های آ نرا جدا می‌كنند و در آب جوش قرار می‌دهند و پس از تیمز كردن به مدت چند روز آن را خشك می‌كنند. زردچوبه رنگ زرد یا خاكستری مایل به قهوه‌ای درد بوی آن معطر و طعم آن تلخ است. 



گل قاصد



گل قاصد(نامهای دیگر: کاسنی زرد، کسناج کوهی، تلخشقون، طرقشون) لاتین: Taraxacum Vulgaris انگلیسی: dandelion فرانسوی: Chicorée Sauvage یا dent de lion آلمانی: Löwenzahn یا Hundeblume (عامیانه) عربی: اسنان الاسد
گلهای قاصد معمولی (Taraxacum sect. Ruderalia)و (Taraxacum officinale Weber)دستهای از گیاهان بسیار شبیه به یکدیگر از تیرة Taraxacum را تشکیل میدهند که همگی از خانوادة گیاهان دارای گلهای سبدی (Asteraceae) هستند. گل قاصد در حدود ۱۵ نوع مختلف درد
گل قاصد که به نامهای هند بابری، خبر آور و کاسنی بری نیز معروف است گیاهی است علفی و دائمی که بهطور خودرو در بیشتر مزرعهها و دشتها، در وسط چمن، حاشیه شوره زار، کنار جادهها و اراضی بایر و به طورکلی در همه جا میروید. بلندی ساقة آن به 10 تا 30 سانتیمتر میرسد. این گیاه دارای ریشهای به رنگ قهو های است که که تا یک متر ( و به ندرت تا دو متر) میرسد. ساقه و ریشة این گیاه پر از شیرابة سفیدرنگی میباشد.


برگهای آن سبزرنگ و بی کرک و دارای بریدگیهای مثلثی شکل و نوک تیزاند از ساقة آن در صورت خراشیدگی یا شکستن شیرابة سفیدرنگی خارج میشود. از میان برگهای آن ساقههای گل بهارتفاع حدود 50 سانتیمتر میرویند. این ساقهها منتهی به نهنجی میشوند که بر رویش گلهای زردرنگ زیبا و زبانهای به قطر 3 تا 5 سانتیمتر قرار دارند. گل آذینش کلاپرک (Capitule) است. گلبرگهای زبانهای شکلش دایرهوار از داخل به خارج به تدریج باز میشوند. گلها در عمر چندین روزة خود، شبها و در هنگام باران و نیز در هنگام خشکی هوا بسته میشوند. میوه اش فندقه و دارای دستة تارهای ابریشمی در قسمت انتهایی است که به آن قاصدک میگویند زیرا به منظور بذرافشانی به پرواز درمیآید


ترکیبات شیمیایی: تلخی برگهای این گیاه مربوط به یک ماده متبلور تلخ بنام تاراکسین است ضمنا این گیاه دارای ساپونین، قندهای مختلف و اسیدهای چرب است . این گیاه بالاترین حد ویتامین آ را در بین گیاهان داراست و همچنین دارای مقدار زیادی پتاسیم است. خواص داروئی: این گیاه از قدیم الایام برای درمان بیماریهای کبدی بکار میرفته است .همچنین قابض و مقوی معده است، خوردن آن خونریزی از سینه را متوقف میکند، قاعده آور است، برای ازدیاد شیر نافع است، خنک کننده و معرق است


No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information