11.22.2013













************************


 כשאנחנו טוענות שיעקב רימה או שיהודה טעה, אנחנו לא מקטינות את אבות האומה, אלא מגדילות את האחריות האישית. אותה אחריות שהרבנים מצגר ואברג'ל ויתרו עליה. וגם הבטחה אישית למזכ"ל "בני עקיבא"פרשת "וישב" פותחת בהודעה מרגיעה: "וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו בְּאֶרֶץ כְּנָעַן" (בראשית ל"ז, א'). אפשר היה להאמין שיעקב, הבורח המתמיד, מגיע סוף-סוף אל המנוחה ואל הנחלה, אלא שליעקב אין רגע של נחת, וגם כשהוא יושב, חייו וחיי משפחתו מתפתלים.
פרשת "וישב" רצופה הסתבכויות: יוסף מספר את חלומותיו, נחטף על ידי אחיו ומוּרד למצרים, ואילו יעקב חוטף את המכה הקשה של חייו דווקא מילדיו. שני בניו של יהודה מתים, יהודה שוכב עם כלתו האלמנה ומיד אחר כך הוא כמעט מוציא אותה להורג. יוסף כמעט נאנס על ידי אשת פוטיפר ולבסוף הוא נכנס לבית הסוהר. אלה כמובן רק חלק מעלילות הפרשה המתרוצצת, פרשת "וישב".

Joseph’s Brothers Sell Him into Captivity
 (1855 painting by Konstantin Flavitsky)

  ללמוד * תורה * שבועית 



Joseph Reveals His Dream to His Brethren
 (watercolor circa 1896–1902 by James Tissot)
פרשת "וישב" מכניסה אותנו לדרמה הגדולה של ספר בראשית - סיפור יוסף ואחיו. את הסיפור מלווים מראשיתו ועד סופו זוגות של חלומות, המשמשים ציר מרכזי לתבנית העלילה. שני חלומות של יוסף פותחים את הסיפור ומעצימים את שנאת האחים, שני חלומות של שר המשקים ושר האופים מעמידים את יוסף בנקודת גובה של "איש חכם ונבון", ושני החלומות של פרעה מגדלים את יוסף עד לכסאו של פרעה. כל החלומות ביטאו מציאות של חיים. הרמב"ם (מורה נבוכים ב, לו) מברר את מהות החלומות, החודרים לעולם מעומקי התודעה של החולם. בניגוד לעמדה הפסיכואנליטית, המתארת את החלום כהתפרצות של תודעה מודחקת, טוען הרמב"ם שהחלום מבטא את מימוש שאיפותיו של האדם המודחקות בטרדת החיים.






אשכול
נבו צלל במקווה: העולם הדתי לא זר לי
אשכול נבו מפגיש את הקורא עם עולם המיסטיקה והחזרה בתשובה, בעלילה שבמרכזה מקווה טהרה מסתורי שנבנה בשכונה של עולים קשישים. ובכן, לפחות החלק האחרון אמיתי בהחלט. "לא מעט אנשים שואלים אותי במבט מודאג אם אני 'מתחזק", מספר נבו. "אז זהו, שלא
"היה אפשר לצפות שסיפור כזה יעבור מפה לאוזן". במילים אלו נפתח הרומן החדש של הסופר אשכול נבו. פסיפס אנושי מרתק, על טבעי לפרקים, ובמרכזו מקווה. אולי המקווה המיותר ביותר שנבנה אי-פעם בישראל, בטח בזו החצי-בדיונית
נבו, סופר חילוני מוערך, "ערק" לאזור הדמדומים היהודיעד כדי טבילה (בגופו ממש) במימיו הקפואים של מקווה האר"י הקדוש בצפת, הסמוך לבית הקברות העתיק בעיר. משם שלה את "המקווה האחרון בסיביר" (הוצאת "זמורה ביתן"), ספרו החדש שבזמן קצר הצליח לזנק לראש רשימת רבי המכר.

"אפשר לראות בספר מה שיש לי להגיד על היהדות, או על החברה הדתית-חרדית. הדברים הטובים והפחות-טובים" (צילום: חגי דקל)
"אפשר לראות בספר מה שיש לי להגיד על היהדות
, או על החברה הדתית-חרדית
הדברים הטובים והפחות-טובים

***********************

זה קורה גם פה: אנשים טובים באמצע הדרך
תאונת עבודה קלה שינתה לחלוטין את חייו של יאיא שברח לישראל מצפון סודן - הוא דרך על מסמר ומשום שלא היה לו כסף למונית לביה"ח הרגל הזדהמה ובסופו של דבר, כשהגיע לטיפול, היה צריך לקטוע אותה. אריאנה מלמד שמעה על הפליט ששוכב לבדו בלי רגל, בלי עזרה ובלי בית והחליטה לעזור. במסעה גילתה שעדיין יש כאן אנשים טובים שרואים למול עיניהם את טובת היחיד
עניי עירי קודמים, זה ברור. כשהגיעה אלי שיחת הטלפון ובה מידע על איש אחד קטוע רגל, ששוכב בבית החולים בנהריה עירי, ואין לו בית או אפילו מיטה משלו לחזור אליהם, ואין לו ביטוח רפואי או כסף לקניית רגל תותבת, והצריף שהיה מקום מגוריו האחרון נשרף - ברור שאמרתי מיד, נראה מה אפשר לעשות. בית החולים נמצא במרחק עשר דקות נסיעה מן הבית שלי. נסעתי איפוא לבקר את יאיא בכר אדם אלטייב.
לא היה לו כסף למונית כדי להגיע לבית החולים לטיפול (צילום: אלעד גרשגורן)
פועל לעזרתו - עם ח"כ עיסאווי פרג' וח"כ מיכל רוזין (צילום: אלעד גרשגורן)
יאיא עם ירון דוזטס, בונה הפרוטזות (צילום: אלעד גרשגורן)

בקרוב הוא יוכל ללכת על שתי רגליים (צילום: אלעד גרשגורן)
בקרוב הוא יוכל ללכת על שתי רגליים 

******************



כאן יפה הלכה לאיבוד. יער רמבוייה (צילום: shutterstock)
 (צילום: יפה עירון-קוץ)
 (צילום: יפה עירון-קוץ)
 (צילום: יפה עירון-קוץ)
 (צילום: יפה עירון-קוץ)
 (צילום: יפה עירון-קוץ)
 (צילום: יפה עירון-קוץ)
 (צילום: יפה עירון-קוץ)
 (צילום: יפה עירון-קוץ)
 (צילום: יפה עירון-קוץ)

********************

אדם סמית, מאבות הקפיטליזם ואיש המאה ה-18,
התייחס לעניים בהתאם לערכי תקופתו: אל 
תרעיבו אותם, הוא הציע, אבל גם אל תתנו להם 
יותר מדי אוכל. פרידריך פון האייק, מממשיכיו של 
סמית ואיש המאה ה-20, כבר חשב אחרת: סייעו
לעניים, אך אל תקימו מדינת רווחה.
כיצד זה מסתדר?

צילום: shutterstock
צילום: חן אלוני
אושי שהם-קראוס

מתוך מאגר ויז'ואל/פוטוס
אדם סמית

צילום: Getty Images Imagebank
פרידריך פון האייק

*****************

 הרחיקו את הילדים, אל תפתחו את זה במשרד:
גיא חג'ג' מצא ברשת מוזיקה כל כך סקסית,
 שלא תרגישו שחורף בחוץ
החורף סוף סוף מתחיל להגיע, מה שאומר שני דברים
 1. יותר מאי פעם אנחנו זקוקים לאיזה שיר קיץ קלאסי שיחמם
 את האווירה. 2. עכשיו כשהפסקנו להזיע בכל תזוזה, 
אפשר להתחיל להזיע ביחד מתחת לשמיכה.


אזהרה קלה: אף על פי ששום פיטמה סוררת לא 
מופיעה על המסך, לא הייתי צופה בקליפ הזה 
במשרד.

שבת שלום ושבוע טוב

No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information