12.02.2012









آمریکا مصمم است در پنج سال آینده شمار جاسوسان خود در خارج از مرزها را افزایش دهد. برای این منظور دستگاه اطلاعاتی ارتش آمریکا که بیش از ۱۶۵۰۰ همکار در سطح جهان دارد، صدها همکار جدید را به کار خواهد گرفت.
ایالات متحده آمریکا پس از حمله‌ی تروریستی یازده سپتامبر ۲۰۰۱ فعالیت‌های سری خود در زمینه‌ی اطلاعاتی و امنیتی را به میزان قابل توجهی گسترش داد. اکنون وزارت دفاع این کشور تصمیم گرفته است، تعداد جاسوسان خود در سراسر جهان را افزایش دهد و سازمان "آژانس اطلاعاتی دفاعی" (DIA) را فعال‌تر کند.
دولت اوباما برخلاف دولت‌های پیشین آمریکا به عملیات محرمانه تمایل دارد و از اقدامات جنجال‌برانگیز نظامی پرهیز می‌کند. در این راستا، به گزارش روزنامه‌‌"واشنگتن پست"، سازمان "دی آی ای" شمار همکاران خود در خارج از ایالات متحده را از چند صد نفر به یک‌هزار و ۶۰۰ نفر می‌رساند. قرار است که میان ۸۰۰ تا یک‌هزار تن از این افراد به طور مخفیانه فعالیت کنند. بخشی از این تعداد، تازه استخدام خواهند شد و بخشی نیز از ۱۶هزار و ۵۰۰ کارمند فعلی "دی آی ای" انتخاب می‌شوند.
مایکل فلاین، رئیس "دی آی ای" می‌گوید: «این اقدام در راستای دگرگون ساختن چارچوب امنیت ملی آمریکا صورت می‌گیرد.»
در سال‌های گذشته همواره فعالیت‌های ارتش آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور در خارج، تداخل بیشتری یافته است، تا حدی که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در عملیات نظامی علیه تروریسم بین‌المللی و گرو‌ه‌های اسلام‌گرا حرف اول را می‌زند.
به عنوان نمونه مبارزه‌علیه شورشیان افغانستان از طریق هواپیماهای بی‌سرنشین را سازمان سیا هدایت می‌کند. در مقابل، ارتش آمریکا برای دست‌یابی به اطلاعات محرمانه بیش از پیش به شیو‌ه‌های سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی متوسل می‌شود.
برخی کارشناسان قضایی آمریکایی معتقدند که استفاده از هواپیماهای بی‌سرنشین در جنگ علیه تروریسم، برعکس عمل کرده، تروریسم را تقویت می‌کندبرخی کارشناسان قضایی آمریکایی معتقدند که استفاده از هواپیماهای بی‌سرنشین در جنگ علیه تروریسم، برعکس عمل کرده، تروریسم را تقویت می‌کند
مشغله‌ی زیاد سازمان‌های اطلاعاتی
"واشنگتن پست" می‌نویسد، تصمیم برای تغییرات بنیادین در ساختار "دی آی ای" سال گذشته اتخاذ شد، زمانی که جیمز کلاپر، هماهنگ‌کننده‌ی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا اعلام کرده بود، نیازهای اطلاعاتی پنتاگون در بسیاری موارد تامین نمی‌شود. علت این امر، مشغله‌ی بیش از حد سازمان سیا اعلام شد.
یک کارمند بلندپایه‌ی بازنشسته‌ی سیا می‌گوید، این سازمان مایل نیست «در لیبی همزمان، هم برای یافتن موشک‌ و هم برای کسب اطلاعات محرمانه فعالیت کند.»
اشپیگل آنلاین می‌نویسد: «اینکه سیا در رابطه با بهار عربی غافلگیر شد می‌تواند انگیزه‌‌ای برای تغییر ساختار سازمان‌اطلاعاتی "دی آی ای" باشد. این سازمان قرار است در آینده به کسب اطلاعات صنعتی – نظامی بپردازد و در این زمینه باری از دوش سیا بردارد.»
تردیدهای منطقی
به گزارش "واشنگتن پست" طرح جدید امنیتی آمریکا باعث بروز تردید‌هایی شده است. اینکه آیا اصلا امکان‌پذیر خواهد بود که طی چند سال صدها جاسوس را، که هرکدام از آنها باید هویت جدیدی کسب کند، برای این کار آماده سازد؟ علاوه بر این، برای تربیت این تعداد جاسوس باید هزاران کارشناس آمریکایی در زمینه‌های گوناگون به‌کار گماشته شوند.
روزنامه‌ی آمریکایی به این نکته نیز اشاره می‌کند که گسترش دامنه‌ی فعالیت‌"دی آی ای" می‌تواند باعث تشدید حمله‌های هواپیماهای بی‌سرنشین به شورشیان شود؛ اقدامی که هم‌اکنون در تیررس انتقاد کارشناسان قضایی آمریکا قرار گرفته است. آنها معتقدند که این اقدام نظامی در درازمدت تاثیر عکس می‌گذارد و باعث تقویت تروریسم می‌شود.
"دی آی ای" با یگان‌های ویژه‌ی ارتش آمریکا همکاری تنگاتنگ دارد و علاوه بر افغانستان و پاکستان، در کشورهای دیگر از جمله یمن نیز فعالیت می‌کند.
از آنجا که این سازمان اطلاعاتی به ارتش تعلق دارد، بر خلاف سازمان سیا، از کنترل‌های پارلمانی معاف است. به همین دلیل منتقدان بر این نظرند که دولت آمریکا می‌تواند در آینده عملیات ناشفاف نظامی – سری را به این ارگان واگذار کند.

DW.DE

No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information