12.02.2012






پس از ارتقای جایگاه فلسطینی‌ها به کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل، اسرائیل اعلام کرد پرداخت‌ مالیات جمع‌آوری‌شده از فلسطینی‌‌ها به دولت خودگردان را متوقف می‌کند. اسرائیل پیشتر از احداث‌ ۳ هزار خانه جدید خبر داده بود.
در پی ارتقای جایگاه فلسطینی‌ها به کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل، دولت اسرائيل به اقدام‌های انتقام‌جویانه علیه فلسطینی‌ها روی آورده است. در حالی که قصد دولت اسرائیل برای احداث ۳ هزار واحد مسکونی جدید در شهرک‌های شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری رود اردن با انتقادهای جامعه جهانی مواجه شده، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دولت نتانیاهو قصد دارد پرداخت پول جمع‌آوری شده از مالیات فلسطینی‌ها به دولت خودگردان را متوقف کند.

یووال اشتاینیتس، وزیر دارایی اسرائیل روز یکشنبه (۲ دسامبر/۱۲ آذر) گفت، پرداخت حدود ۹۲ میلیون دلار که برای ماه دسامبر پیش‌بینی شده بلوکه شده است. این پول بخشی از مالیاتی است که دولت اسرائیل از فلسطینی‌ها دریافت می‌کند و طبق توافق باید به دولت خودگردان فلسطین انتقال دهد.

وزیر دارایی اسرائیل افزود، ما از ابتدا گفته بودیم ارتقا موقعیت فلسطینی‌ها در سازمان ملل از سوی اسرائیل بی‌پاسخ نخواهد ماند.
یووال اشتاینیتس، وزیر دارایی اسرائیل یووال اشتاینیتس، وزیر دارایی اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در نشست روز یکشنبه کابینه خود تایید کرد در واکنش به آنچه که او "حمله به صهیونیسم و علیه دولت اسرائیل" نامید، دولت او قصد دارد ۳ هزار واحد مسکونی جدید در کرانه غربی رود اردن و شرق بیت‌المقدس احداث کند.

سازمان ملل روز جمعه گذشته با رای بالایی جایگاه فلسطینی‌ها را از یک "نهاد ناظر" به "کشور ناظر غیرعضو" ارتقا داد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، واحدهای مسکونی جدیدی که دولت اسرائیل قصد احداث آنها را دارد مربوط به منطقه‌ای است که اگر عملی شود، کرانه باختری رود اردن را به دو قسمت جدا از هم تقسیم کرده و تشکیل کشور فلسطین را به خطر خواهد انداخت.

انتقادها به طرح خانه‌سازی اسرائیل

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که طرح دولت اسرائیل برای خانه‌سازی در سرزمین‌های فلسطینی ضربه‌ای به مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها و فرایند صلح خواهد بود.
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز روز شنبه از دولت اسرائیل خواست در تصمیم خود برای ساخت خانه‌های جدید تجدیدنظر کند. گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی را فراخواند از اقدام‌های "حساب‌نشده" و "آسیب‌زننده" خودداری کنند.

لوران فابیاس، وزیر امور خارجه فرانسه طرح خانه‌سازی دولت اسرائيل در زمین‌های فلسطینی‌ها را مانعی در برابر "راه‌حل دو دولت" خواند. کاترین اشتون، سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز قصد دولت نتانیاهو برای احداث خانه‌های جدید را "غیرقانونی" و "مانعی در برابر صلح" توصیف کرد.

در آلمان آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور نیز به هر دو طرف توصیه کرد هر چه زودتر مذاکرات صلح را از سر گیرند.

در این میان فلسطینی‌ها همچنان مشغول شادمانی به خاطر موفقیت دیپلماتیک محمود عباس در سازمان ملل در ارتقای جایگاه فلسطینی‌ها هستند. روز یکشنبه ساکنان رام‌الله با جشن و سرور از رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی استقبال کردند. آقای عباس خطاب به جمعیت انبوه در رام‌الله گفت: «اکنون ما یک کشور داریم.»










No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information