10.19.2012




یک آموزگار زن مصری موهای دو دانش‌آموز دختری را قیچی کرد که حاضر نبودند حجاب اسلامی سر کنند. شکایت پدر یکی از این دختران باعث اخراج آموزگار از مدرسه شد. مناقشه بر سر موضوع حجاب در مصر با شدت جریان دارد.
مورد تازه‌ای از اجبار موازین اسلامی در مصر مناقشه‌برانگیز شد. آموزگار یک مدرسه‌ی دخترانه که ظاهرا "برای شوخی" بخشی از موهای دو دختر دانش‌آموز بی‌حجاب را قیچی کرده بود، از مدرسه اخراج شد. فرماندار منطقه‌ی لوکسور این پیشامد را "شرم‌آور" خواند.

یک سازمان طرفدار حقوق زنان اقدام این آموزگار را محکوم کرد و آن را ناقض حقوق بشر خواند. این سازمان که "شورای ملی زنان" نام دارد اعلام کرد که این رویداد ناقض "قوانین مصر، حقوق بشر و حقوق کودکان" است.

پدر یکی از دختران دانش‌آموز نیز که از این ماجرا به خشم آمده است گفت که شکایتی تسلیم دادستانی کرده است.

دو دختر دانش‌آموز هفته‌ی گذشته نخست مجبور شدند دو ساعت در حالی که دستان خود را روی سرشان گذاشته بودند در مدرسه به حالت ایستاده منتظر بمانند. سپس آموزگار بخشی از موهای آنان را قیچی کرده است. مدرسه این دو دختر در ۵۰۰ کیلومتری جنوب قاهره واقع شده است.

آموزگاری با روبنده‌

از قرار معلوم این دو دختر دانش‌آموز تنها دانش‌آموزان کلاس بوده‌اند که نمی‌خواسته‌اند حجاب اسلامی بر سر بگذارند. در عکسی که خبرگزاری آسوشیتدپرس از این معلم منتشر کرده، وی روبنده‌ دارد و از چهره‌ی او فقط چشمانش دیده می‌شود.
این معلم که "کیلانی" نام دارد از همه‌ی دختران دانش‌آموز ده سال به بالا خواسته است که موهای خود را با حجاب بپوشانند. وی به دانش‌آموزان گفته است که «دین ما این را حکم می‌کند». خبرگزاری رویترز از قول این آموزگار نوشته: «موضوع به صورت شوخی شروع شد و من به دختران گفتم که اگر حجاب را رعایت نکنند موهایشان را قیچی می‌کنم».

پس از چند بار هشدار، یکی از شاگردان از کیف‌اش یک قیچی بیرون آورده و آن را به آموزگار داده تا به تهدید خود عمل کند. در پی آن این آموزگار موهای دو دختر را قیچی کرده است. خود او گفته است: «موهای آنان را بیش از دو سانتیمتر قیچی نکردم».

در حال حاضر شمار زیادی از زنان مسلمان مصر روسری سر می‌کنند. ولی شمار زنان محافظه‌کاری که چهره‌ی خود را کاملا می‌پوشانند در حال افزایش است.

ناظران این ماجرا را نمونه‌ای از یکسری موارد حقوقی در این زمینه در جامعه‌ی مصر می‌دانند. بیشتر موارد به زنان مسیحی مربوط می‌شود که موازین اسلامی را رعایت نمی‌کنند. منتقدان این پیشامد را در رابطه با تقویت جایگاه اسلام‌گرایان در سیاست و جامعه‌ی مصر ارزیابی می‌کنند.

نیروهای لیبرال و چپ پس از سرنگونی حسنی مبارک، تا کنون بارها علیه سیاست‌های اسلامگرایان اخوان‌المسلمین در دولت تازه‌ی مصر اعتراض کرده‌اند. محمد مرسی، رئيس‌جمهوری مصر و بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس این کشور وابسته به اخوان‌المسلمین هستند. حتی کمیته‌ی قانون اساسی نیز عمدتا در دست اسلام‌گرایان است.

مناقشه‌ی کنونی در جامعه‌ی مصر ناظر بر این پرسش نیز هست که نقش دین در قانون اساسی مصر چگونه باید تعریف شود. محمد مرسی ظاهرا اعمال قوانین شرعی را انکار می‌کند. ولی این دقیقا همان چیزی است که سکولارها و مسیحیان مصر از آن بیم دارند.



واحدهای نظامی ایالات متحده برای اجرای یک رزمایش وارد خاک اسرائیل می‌شوند. این مانور نظامی قرار است بیانگر پیوند دو کشور به منظور مقابله با تهدیدهای اتمی ایران و زنگ خطری برای مقام‌های جمهوری اسلامی باشد.
از روز چهارشنبه (۱۷ اکتبر/۲۶ مهر) ورود تدریجی چندین هزار سرباز ارتش آمریکا به اسرائیل آغاز شده است. قرار است در اواخر ماه اکتبر رزمایش مشترک پدافند هوایی موسوم به "چالش سخت ۲۰۱۲" برگزار گردد.

کریگ فرانکلین، فرمانده نیروی سوم هوایی آمریکا، گفت که این رزمایش بزرگترین مانور مشترک ارتش آمریکا و اسرائیل است که حتی از آخرین رزمایش مشترک دو کشور در سال ۲۰۰۹ گسترده‌تر خواهد بود.
سامانه پدافند موشکی اسرائیل موسوم به گنبد آهنینسامانه پدافند موشکی اسرائیل موسوم به "گنبد آهنین"
وی افزود که هزینه این مانور نظامی موسوم به "چالش سخت ۲۰۱۲" حدود ۳۰ میلیون دلار است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، این فرمانده ارشد آمریکایی به پرسش‌های سیاسی پاسخ نداد، از جمله ‌این‌که آیا این رزمایش به‌منظور آمادگی در برابر تهدیدهای احتمالی تسلیحات اتمی ایران صورت می‌گیرد یا نه.

با این حال ژنرال فرانکلین در یک کنفرانس مطبوعاتی از راه دور افزود که این مانور بیش از یک دفاع موشکی است. در این رزمایش ۳۵۰۰ سرباز آمریکایی و ۱۰۰۰ سرباز اسرائیلی شرکت دارند.
فرانکلین گفت که این رزمایش قرار است هماهنگی موشک‌های پدافندی اسرائیل را بهبود ببخشد و به ایجاد ثبات در منطقه کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیتسان نوریل، ژنرال اسرائیلی که به همراه همتای آمریکایی خود ژنرال فرانکلین فرماندهی و نظارت بر اجرای این مانور نظامی را برعهده دارد، در این رابطه گفت که "سناریوهای این رزمایش برای مقابله با هر نوع تهدید از جبهه‌های مختلف" تنظیم شده است.

ژنرال نوریل افزود: «هر کس می‌تواند پیامی را که می‌خواهد از این رزمایش بگیرد؛ ولی این واقعیت که ما در این زمینه با یکدیگر همکاری داریم و با هم عمل می‌کنیم، به خودی خود پیامی قدرتمند را می‌رساند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با این‌که اسرائیل بارها هدف حملات موشکی از ناحیه نوار غزه یا از سوی سوریه و حزب‌الله بوده است، ولی نگرانی اصلی اسرائیل از جانب زرادخانه رو به تقویت و گسترش جمهوری اسلامی ایران است.

وزارت دفاع آمریکا در گزارشی که در سال جاری به کنگره آمریکا ارائه داد، نسبت به موشک‌های ایران هشدار داده بود. از نظر پنتاگون، این موشک‌ها با بردی که دارند می‌توانند به خاک اسرائیل یا مناطق جنوبی اروپا برسند.

گفته می‌شود که بر برد موشک دوربرد شهاب ۳ متعلق به ارتش جمهوری اسلامی افزوده شده و برد موشک‌های میان‌برد نیز به حدود ۲۰۰۰ کیلومتر می‌رسد.

این رزمایش برای ماه آوریل سال جاری برنامه‌ریزی شده بود، ولی اجرای آن بنا به درخواست دولت اسرائیل، بدون ارائه هر گونه توضیحی، به تعویق افتاد.
فرمانده سپاه: آماده حمله موشکی به هر نقطه از مناطق دشمن هستیم
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز پنج‌شنبه (۲۷ مهر/۱۸ اکتبر) در رزمایش سه‌روزه "الی بیت المقدس" در تهران گفت: «نیروهای موشکی ما آماده‌اند که در هر نقطه‌ای از منطقه که بخواهند دشمنان را مورد هدف قرار بدهند و پدافند ما آماده‌ است تا خفاشان دشمن را سرنگون کند.»
به گزارش ایسنا، سردار حسین سلامی همچنین افزود: «حزب‌الله جوان و نیرومند شما با اعزام یک هواپیمای بدون سرنشین انفعال و عجز دشمن را آشکار کرد و با افتخار مسئولیت آن را برعهده گرفت.»
شنبه‌ (۱۵ مهر) اسرائيل یک هواپیمای کوچک بدون سرنشین که از دریای مدیترانه وارد جنوب این کشور شده بود را منهدم کرد. حسن نصرالله‌، رهبر حزب‌الله لبنان، پنج‌شنبه (۲۰ مهر) مدعی شد که این هواپیما "ساخت ایران" بود و حزب‌الله آن را در لبنان مونتاژ کرد و به اسرائیل فرستاد.

 قومی و درگیریهای مذهبی

در پی اظهارات وزیر دادگستری بحرین، که بنیادهای شیعی را خطر اصلی برای امنیت منطقه خلیج فارس دانسته بود، در محافل سیاسی این بحث بالا گرفته است: خطر اصلی از کدام طرف است: بنیادگرایان سنی یا اصول‌گرایان شیعی؟
شیخ خالد بن علی آل‌خلیفه، وزیر دادگستری بحرین، خطر اصلی علیه امنیت ملی دولت‌های حاشیه خلیج فارس را افکار افراطی شیعی دانسته است که به گفته او از ایران سرچشمه می‌گیرند. به گفته او گرایش‌های وابسته به "حزب الله و جریان شیرازی و جریان صدر" ابایی ندارند که برای رسیدن به اهداف خود دست به خشونت بزنند.
وزیر بحرینی گفت: «این اندیشه با تمام فرقه‌ها و گرایش‌های آن از نظر سیاسی از اصل "ولایت فقیه" پیروی می‌کند که قصد دارد مرجعیت دینی سنتی را به مرجعیت سیاسی بدل کند و با زور بر دیگران مسلط سازد.» او افزود: «این طرز تفکر خواهان نظامی بسته است و به همزیستی و مدارای اجتماعی هیچ اعتقادی ندارد.»
شیخ خالد افزود: «کسانی که از اصل ولایت فقیه به عنوان ابزاری سیاسی برای صدور انقلاب استفاده می‌کنند، عامل اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در بحرین و تمام کشورهای خلیج هستند.»
تنها چند روز پیش از این بیانات، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات، گفته بود که کشورش سازمان‌هایی را تحمل نمی‌کند که خود را برتر از نهادهای حکومتی می‌دانند. وزیر امارات به "اخوان‌ المسلمین" اشاره داشت که فعالیت آن در منطقه خلیج فارس افزایش یافته است.
دولت امارات در سال‌های گذشته دهها نفر را به اتهام عضویت در سازمان‌های افراطی اسلامی (با گرایش سنی) و توطئه علیه دولت، دستگیر کرده است.
"آتش زیر خاکستر"
در بحرین سال گذشته "جنبش ۱۴ فوریه" به پا خاست که بیشتر فعالان آن از شیعیان کشور بودند. دولت موفق شد جنبش را سرکوب کند، چند تن کشته و عده زیادی دستگیر و زندانی شدند؛ اما به نظر تحلیلگران "جنبش اعتراضی مانند آتش زیر خاکستر زنده است". بسیاری از زمامداران بحرین جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در تحریک و تقویت این جریان‌ها دست دارد.
در میان نیروها و احزاب سیاسی بحرین در مورد خطر واقعی در کشورشان اختلاف نظر وجود دارد. خليل مرزوق، معاون دبیرکل جمعیت همیاری اسلامی (جمعیت وفاق) به خبرگزاری "سی ان ان" گفته است: «خطر واقعی در دستگاه استبدادی است که پس از غارت ملت و گسترش فساد در کشور، اکنون انگشت اتهام را به سوی شرق یا غرب یا نیروهای منطقه گرفته است.»
تجمع خانواده‌های دستگیرشدگان ناآرامی‌های اخیر در برابر دادگاهی در بحرینتجمع خانواده‌های دستگیرشدگان ناآرامی‌های اخیر در برابر دادگاهی در بحرین
او می‌افزاید: «هر دولتی که واقعا بخواهد از دخالت و توطئه‌های خارجی در امان باشد، تنها راه آن برقراری عدالت، جلب حمایت مردم و شریک ساختن آنها در حاکمیت است.»
آقای مرزوق می‌گوید که «بهار عربی فکر تازه‌ای نیست، و پیش از آن جنبش‌های اعتراضی در اروپای شرقی و اتحاد شوروی نشان داد که دوران دیکتاتوری یک فرد یا یک خانواده به سر آمده است.»
به گفته آقای مرزوق دولت بحرین به جای برقراری عدالت و توجه به نیازهای اجتماعی و خواسته‌های سیاسی مردم، مدام "شیرازی‌ها یا حزب‌الله یا اخوان المسلمین را متهم می‌کند تا ادامه شیوه‌های دیکتاتوری را توجیه کند".
جمیل کاظم علوی، رئیس شورای "جمعیت وفاق" نیز معتقد است: «خطر واقعی برای ثبات و امنیت کشورهای خلیج فارس از سوی افکار شیعی یا سنی نیست. خطر واقعی در ساختارهای استبدادی و حاکمیت دیکتاتوری است که هم ثروت ملی را غارت می‌کند و هم به مردم زور می‌گوید.»
"حقوق اکثریت شیعه"
هشام الصباغ، سخنگوی "جمعيت العمل الاسلامی" که به جریان شیعی "شیرازی" نزدیک است، از انحصار قدرت در دست اقلیت سنی‌مذهب انتقاد می‌کند. او ضمن تأکید بر "سرشت ضدشیعی دولت بحرین"، می‌گوید: «نهادهای سیاسی ما پنجاه سال است که در این کشور با استبداد حکومت می‌کنند. اگر دولت خواهان امنیت است، باید به دموکراسی و ارزش‌های بهار عربی برگردد.»
آْقای صباغ از گسترش فعالیت "اخوان المسلمین" در بحرین غافل نیست. او می‌گوید که با قدرت‌گیری این جمعیت در مصر و لیبی و مراکش و اردن "اکنون آنها می‌کوشند در بحرین و کویت نیز به قدرت بیشتری برسند".
"مزدوران ایران"
در برابر او، عدنان مالکی، نماینده فراکسیون "اصالت" با گرایش سلفی، جمهوری اسلامی را بزرگترین خطر در منطقه و عامل اصلی بی‌ثباتی در خلیج فارس می‌داند.
آقای مالکی تصریح می‌کند: «به نظر من وزير خارجه امارات اشتباه می‌کند که اخوان را بزرگترین خطر برای منطقه می‌داند. بزرگترین خطر ایران است که با تمام امکانات مشغول ایجاد فتنه و آشوب در منطقه است.»
این نماینده مجلس می‌افزاید: «ایران مشکلات اقتصادی و سیاسی فراوانی دارد و می‌کوشد آنها را به خارج سرایت دهد.» او می‌افزاید: «ما از سنی و شیعی در این کشور با مهر و محبت در کنار هم زندگی می‌کردیم، اما امروزه می‌بینیم که به خاطر تحریکات افراد مزدور ایران، ملت ما به تفرقه و نفاق دچار شده است.»
عبد الحليم مراد نماینده دیگر مجلس بحرین معتقد است: «ایران آشکارا در امور داخلی بحرین مداخله می‌کند.» این نماینده‌ی مجلس وابسته به جریان "اصالت"، از نقش اخوان المسلمین در بحرین دفاع می‌کند و می‌گوید که اخوان برخلاف جمهوری اسلامی خواهان براندازی حکومت در بحرین نیست.
ایران: دشمن اصلی
علی احمد، دبیرکل "جمعیت اسلامی منبر" با گرایش به "اخوان المسلمین" به صراحت می‌گوید: «ایران دشمن اصلی کشورهای خلیج فارس است. این کشور نه تنها جزایر سه‌گانه‌ی امارات را به زور تصرف کرده، بلکه سال گذشته به طور آشکار در امور داخلی بحرین دخالت کرد.»
به گفته‌ی این سیاستمدار بحرینی: «حرف وزیر درباره جریان شیرازی، حرف تازه‌ای نیست. افراد منتسب به این جریان به دنبال گسترش ناآرامی و خشونت در سراسر منطقه هستند.» او افزود که دولت باید با تمام افکار افراطی، با هر رنگ و نشانی برخورد قاطع کند.
علی احمد در دفاع از "اخوان المسلمین" می‌گوید که این جریان در گسترش آموزش و رفاه در جامعه و ایجاد تفاهم و همبستگی میان مردم نقش مثبتی ایفا می‌کند و برای رسیدن به اهداف خود به هیچوجه به قهر و خشونت متوسل نمی‌شود.

کانال‌های رادیو و تلویزیون در کشورهای خاورمیانه با حمله پارازیت‌های عمدی روبرو شده‌اند. برخی از برنامه‌های مهم خارجی مانند بی‌بی‌سی، صدای آمریکا و دویچه‌وله در بسیاری از مناطق خاورمیانه از دسترس بیرون رفته‌اند.
سخنگوی شبکه "یوتل‌ست" به خبرگزاری فرانسه گفته است که اوایل این هفته برخی از کانال‌های رادیو و تلویزیون غربی برای مدتی به علت ارسال پارازیت از دسترس خارج شدند. موسسه "دویچه‌وله" به برخی از رسانه‌ها گفته است که در این خرابکاری دست جمهوری اسلامی را می‌بیند.
آخرین بار برنامه‌های "دویچه وله" بامداد پنجشنبه (۱۸ اکتبر/۲۷ مهر) در معرض پارازیت قرار گرفت. اریک بترمان، مدیرعامل "دویچه وله" در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر الگماینه" به نقض آزادی بیان از سوی جمهوری اسلامی اعتراض کرده است. او گفت که "دویچه وله" در همکاری با سایر رسانه‌های خارجی، در صدد یافتن راه حلی برای این مشکل است.
عملیات تلافی‌جویانه؟
جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته بارها در کار پخش رسانه‌های غربی اخلال کرده است. این احتمال وجود دارد که عملیات اخیر پارازیت‌اندازی از سوی ایران، در واکنش به اقدام ماهواره‌ی هات‌برد صورت گرفته باشد. شبکه‌ی "یوتل‌ست" از روز دوشنبه (۲۴ مهر/۱۵ اکتبر) پخش ماهواره‌ای ۱۹ شبکه رادیو تلویزیونی جمهوری اسلامی را از ماهواره هات‌برد قطع کرد. این شرکت دلیل این اقدام را تحریم‌های تازه‌ی اروپا علیه ایران دانست.
شبکه فرانسوی یوتل‌ست از بزرگترین سیستم‌های ماهواره‌ای جهان است که امواج بیش از ۴۲۵۰ کانال تلویزیونی را به بیش از ۲۰۰ میلیون خانوار در اروپا و خاورمیانه و آفریقا ارائه می‌کند.
پارازیت بر روی ماهواره‌ها نه تنها خلاف چرخش آزادانه اطلاعات است، بلکه برای سلامتی انسان‌ها نیز بسیار مضر استپارازیت بر روی ماهواره‌ها نه تنها خلاف چرخش آزادانه اطلاعات است، بلکه برای سلامتی انسان‌ها نیز بسیار مضر است
به گفته شرکت فرانسوی یوتل‌ست که مدیریت ماهواره‌های یوتل‌ست و هات‌برد را بر عهده دارد، ایران از چهارشنبه (۱۲ مهر/۳ اکتبر) روی شبکه‌های بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و رادیو فردا عمداً اختلال ایجاد کرده بود.
اعتراض شبکه‌های خارجی
بنگاه رسانه‌ای بی‌بی‌سی در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه (۱۸ اکتبر/۲۷ مهر) منتشر کرد، اطلاع داد که برنامه‌های این شبکه از جمله: بی‌بی‌سی ورلد نیوز (شبکه خبر بین‌المللی بی‌بی‌سی)، تلویزیون عربی‌ بی‌بی‌سی و کانال‌های رادیویی سرویس جهانی بی‌بی‌سی به دو زبان عربی و انگلیسی برای مخاطبان مناطق اروپا و خاورمیانه، در معرض پارازیت‌های عمدی و متناوب قرار گرفته‌اند.
بی بی سی در این بیانیه از انداختن پارازیت به شدت انتقاد کرده و گفته است: «ارسال پارازیت‌های عمدی نقض فاحش قوانین بین‌المللی در زمینه استفاده از ماهواره‌هاست و ما هر گونه عملی را که به منظور اخلال در دسترسی آزاد مخاطبان به اخبار و اطلاعات انجام گیرد، به شدت محکوم می‌کنیم.»
پیش از این، نهاد ناظر بر رادیو و تلویزیون‌های بین‌المللی آمریکا ضمن محکوم کردن اختلال در پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی ماهواره‌ای ارسالی به ایران، آن را تهدیدی علیه حقوق بشر دانسته و گفته بود که بعضی از موارد ارسال پارازیت از داخل خاک سوریه انجام می‌شود.
این احتمال وجود دارد که دولت سوریه نیز به منظور جلوگیری از پخش اخبار مربوط به اقدامات خشونت‌آمیز حکومت این کشور، به فرستادن پارازیت روی کانال‌های خبری خارجی دست زده باشد.
اواسط همین ماه دولت فرانسه به پارازیت انداختن ایران روی شبکه‌‌های ماهواره‌ای که برنامه‌های خود را از طریق یوتل‌ست و هات‌برد پخش می‌کنند، اعتراض کرد.
دولت ایران هیچگاه رسما مسئولیت پارازیت‌اندازی روی شبکه‌های ماهواره‌ای را نپذیرفته است.

No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information