8.07.2012







تصورعمومی این است که جمهوری اسلامی و رهبر آن دشمن اسرائیل وهوادارفلسطینی ها هستند. آیا این برآورد با واقعیات منطبق است؟ یک مرور اجمالی به تحول تدریجی روابط اسرائیل با حامی و پشتیبان اصلی آن کشور یعنی آمریکا نشان می دهد که شواهد انکار ناپذیری ناقض این تصور است.
در واقع این جمهوری است که توانسته است مسئله فشار امریکا بر اسرائیل را برای انجام مذاکرات صلح بااعراب خنثی کند. به عنوان نمونه، یک نگاه اجمالی به رویداد های هفته گذشته در رابطه با مناسبات آمریکا و اسرائیل نقطه آغاز مناسبی برای بحث امروز ما است.
روز دوشنبه گذشته میت رامنی، کاندید جمهوری خواهان برای ریاست جمهوری آمریکا، عازم اسرائیل شد. دلیل اصلی این سفر صرفاً جلب پشتیبانی رأی دهندگان یهودی در آمریکا نیست زیرا امروزبزرگترین جمعیت متشکل پشتیبان اسرائیل در آمریکا مسیحی های بنیاد گرا هستند. تعداد این گروه که به نام " ایوانجلیست" معروفند تا بیش از پنجاه میلیون تخمین زده می شود. این بنیادگراهای مسیحی شدیداً هوادار دولت اسرائیل هستند و این پشتیبانی را از وظایف مذهبی خود می دانند. آرای یهودی ها در آمریکا طبق بررسی های آماری قاعدتاً تا حدود هشتاد درصد به نفع دموکرات ها به صندوقهای رأی ریخته می شود و با آن که در ایالاتی همانند فلوریدا تمرکز رأی دهندگان یهودی حائز اهمیت ویژه ای در نتیجه انتخابات است اما من حیث المجموع نمی توان تنها به ظاهر قضایا پرداخت. در مورد کمک های مالی نیز بیشترین مبلغ کمک های یهودیان آمریکا به حساب کاندیدای دموکرات ریخته میشود.
با این همه، نقش اسرائیل در انتخابات سال دوهزارو دوازده بسیار مهم تصور میشود. آقای رامنی در سفر خود، برای جلب توجه بیشتر اسرائیلی ها، به دو عمل غیر متعارف و جنجال برانگیز پرداخت. وی بر خلاف سنت معمول در حین ستودن مردم اسرائیل و قوم یهود، در مقام مقایسه از فلسطینی ها به شیوه ای نامطلوب سخن گفت و با عکس العمل فوری و شدید سخنگوی فلسطینی ها و مفسران وابسته به کمپ دموکرات ها رو به رو شد. او همچنین اعلام کرد که اگر انتخاب شود اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل خواهد شناخت و سفارت امریکا را به این شهر منتقل خواهد کرد. از آنجا که تاکنون هیچ رئیس جمهورویا کاندیدائی برای آن مقام، از اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل نام نبرده است، این رشوه سیاسی میت رامنی به اسرائیل کاملا غیر منتظره وبحث انگیزبود.
واکنش عجولانه کاخ سفید
هنوز جزئیات خبر سفر جنجال برانگیز آقای رامنی به اسرائیل به گوش همگان نرسیده بود که آقای اوباما و کاخ سفید نگران تاثیراحتمالی آن در انتخابات پیش رو شدند. بلا فاصله ماشین تبلیغات کاخ سفید به کار افتاد و روز بیست و هشتم ژوئیه کاخ سفید رسماً اطلاعیه ای تحت عنوان " گزارشی از موارد پشتیبانی (کاخ سفید) از اسرائیل و تعهد به تأمین امنیت آن کشور" صادرکرد. این متن با نقل قول کوتاهی از طرف رئیس جمهور به شرح زیرآغاز می شود:
" تعهد ما به تأمین امنیت اسرائیل خدشه ناپذیر است. همانگونه که در هر یک از ملاقات هایم با نخست وزیر(بنیامین نتانیاهو) تکرار کرده ام، ایالات متحده همیشه پشتیبان بی چون و چرای امنیت اسرائیل خواهد بود. این پیوند گسست ناپذیر ضامن حفظ امنیت و منافع اقتصادی دو کشور است وهمچنین بر پایه ارزش های مشترک و رشته الفت بی نظیر میان دو ملت و دو کشور متکی است".
این بیانیه سپس از بیش از ده مورد که طی آن رئیس جمهور آمریکا امنیت اسرائیل را از راه های ملموس تقویت کرده است بدین شرح نام می برد:
- در روز بیست و هفت ژوئیه دوهزار و دوازده رئیس جمهور لایحه "افزایش همکاری امنیتی آمریکا و اسرائیل" را امضاء کرده است. بر مبنای این لایحه که از پشتیبانی هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در مجلس و سنای آمریکا برخوردار است، مناسبات امنیت مشترک آمریکا و اسرائیل به این شرح تقویت می شود:
کمک و تائید مالی و فنی به اسرائیل برای دستیابی به تولید سیستم های دفاعی برای مقابله با تهدید موشک و راکت و امکان دسترسی اسرائیل به کلیه تجهیزات دفاعی ممالک متحده و آموزش کادرهای لازم برای استفاده از این تجهیزات.
- با وجود مشکلات مالی و محدودیت بودجه ای رئیس جمهور توانسته است سه میلیارد دلار اضافی برای کمک به تأمین هزینه نظامی اسرائیل تخصیص دهد. این بزرگترین رقم کمک مالی نظامی آمریکا به اسرائیل در تاریخ روایط این دو کشور است.
- رئیس جمهورآمریکا مبلغ دویست و پنج میلیون دلار برای برقراری و توسعه " گنبد آهنین" بر فراز اسرائیل برای دفاع موشکی کمک می کند
- رئیس جمهور هفتاد میلیون دیگر را نیز برای توسعه و ترمیم " گنبد آهنین" (برای دفاع در برابر حمله موشکی) در سال جاری تخصیص داده است.
- پرزیدنت در جلب همکاری بیسابقه بین المللی در گسترش تحریم ها و فشارهای اقتصادی علیه ایران موفقیت بزرگی کسب کرده است.
- رئیس جمهور آمریکا با شفافیت کامل اعلام کرده است که آمریکا از تولید سلاح هسته ای در ایران بهر نحوی که لازم باشد جلوگیری خواهد کرد. - رئیس جمهور موفق شده است همکاری بیسابقه جامعه بین المللی در مورد تحریم ها علیه را ایران جلب کند.
آخرین و بهترین ومدرنترین سلاحها و تکنولوژی لازم، از نوع جدید ترین جت های جنگی و هواپیماهای تانکر برای سوختگیری در هوا در اختیار اسرائیل قرار خواهد گرفت....و لیست ادامه دارد....
آیا اسرائیل همیشه ازچنین پشتیبانی برخوردار بوده است؟
اکنون باید این بی اعتنائی به پیگیری مذاکرات برای صلح با فلسطینی هاو رقابت وچشم و هم چشمی بی سابقه دو کاندیدای ریاست جمهوری برای جلب حمایت اسرائیل را در مقایسه تاریخی قراردهیم. برای بهتر آگاه شدن از این تغییرات ماهوی و غیر قابل توصیف در رابطه سیاستمداران آمریکا با اسرائیل تنها به یک نمونه از آنچه در گذشته به وقوع پیوسته است می پردازیم.
در بهار سال هزارو نهصدو نود، دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر، جیمز بیکر وزیر خارجه امریکا بود. در آن زمان تلاش وسیعی برای آغاز و انجام مذاکرات سودمند میان اسرائیل و فلسطینی ها در جریان بود ولی در مورد دولت وقت در اسرائیل در این مورد طفره میرفت. همزمان با این تلاش امریکا برای آغاز مذاکرات، اسرائیل نیازمند یک وام ده میلیارد دلاری از بانکهای بین المللی بود. دریافت چنین وامی با بهره ای نسبتاً معتدل بدون ضمانت دولت آمریکا غیر ممکن بود. در واقع این آمریکا نبود که وام می داد بلکه درخواست اسرائیلی ها این بود که آمریکایی ها وام را ضمانت کنند. در چنین شرایطی آمریکا علاقه داشت از این فرصت برای به پای میزمذاکره کشاندن اسرائیلی ها با فلسطینیان استفاده کند اما در این مسیرکماکان چندان موفق نبود. سرانجام در روز سیزده ژوئن هزارو نهصدو نود آقای بیکر وزیر امور خارجه امریکا خطاب به اسرائیل که خواستار تضمین این وام بود چنین گفت:" هر زمان که برای مذاکره آماده شدید به این شماره(شماره تلفن کاخ سفید) زنگ بزنید، آنگاه ما در مورد سایر مسائل با شما صحبت خواهیم کرد." قابل توجه است که این پاسخ غیر متعارف در نامه و مکاتبات محرمانه با اسرائیل صورت نپذیرفت بلکه دربخش اخبار ساعت هشت شبکه جهانی CNN چنین سخن می گفت.
حال آن اوضاع را با اوضاع امروز که کاندیداهای ریاست جمهوری از سر و کول هم بالا می روند تا توجه اسرائیلی ها را جلب کنند مقایسه کنید. چه اتفاقی در دنیا افتاده است به جز فاجعه نظام جمهوری اسلامی تحت زعامت ایت اله خامنه ای؟ این همان اسرائیل است و آن همان آمریکا. این رفتار و گفتار جمهوری اسلامی است که چنین موضع و موقعیت استثنایی را برای اسرائیل ایجاد کرده است که دیگرسیاستمداران امریکائی در مورد مسئله مذاکرات سکوت کامل پیشه کنند.
دو کاندید بزرگترین مقام سیاسی و نظامی دنیا این چنین برای جلب توجه اسرائیل و سران آن کشور با هم به رقابت می پردازند زیرا جمهوری اسلامی با گفتار غیر مسئولانه وتهدیدات خود طی چند سال اخیر توانسته است چنین موقعیت استثنایی را برای اسرائیل فراهم سازد. در چنین شرایطی بعید نیست اکر کسی مدعی شودکه بهترین دوستان اسرائیل در تهران به سر می برند!


No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information