2.25.2012










נדבות בפתח חנות בגטו ורשה
 



רוחמה וייס
חנינה בן דוסא ואשתו הם צדיקים בלי
ביטחון עצמיהם מתביישים להראות את
חסרונם ברבים - כמו כולנו
הריבסופו של דבראנחנו לא אלוהים
ולחן ועשן – שני הסיפורים על
 חנינא בן דוסא ואשתו
השולחן המוזהב של המשכן שולח אותי אל סיפור תלמודי
שגם במרכזו שולחן מוזהב שאמור לקשור בין שמים לארץ
אלא שהוא בעל שלוש רגלייםוהלחם שעליו אינו 
לחם תמידחוסר הוודאות בקיומו של הלחם מניע את 
העלילההשולחן הוא שולחנם של חנינא בן דוסא ואשתו.
(תלמוד בבלי מסכת תענית דף כד עמוד ב – כה עמוד א
מתורגם מארמיתהנוסח מבוסס על גרסת כתב יד מינכן 95)





מפטיר והפטרה * של
 פרשת * תרומה *
ברוב השנים (85.7%) מפטירים בספר מלכיםבתיאור
בית המקדש שבנה שלמה המלךמלכים א', מפרק ה
פסוק כו עד פרק ופסוק יגלעומת זאתבשנים מסוג השא,
פרשת תרומה נקראת בראש חודש אדר וקוראים בה את
 פרשת שקלים ואת ההפטרה של שבת שקליםבשנים
מסוג זחא פרשת תרומה נקראת בשבת הסמוכה לפורים
ואז קוראים בה את פרשת זכורומפטירים בהפטרה 
המיוחדת של פרשת זכורבשנים מעוברות מסוג השג 
פרשת תרומה נקראת בראש חודש אדר א
וקוראים בה את הפטרת "השמים כסאי".





קישורים חיצוניים







פרשת השבוע


* תרומה *

לילדים



ה' מדבר עם משה להוֹרוֹת לישראל להעניק תרומהכל אחד כפי יכולתוכדי להקים את המִשכָּן. במשכן יוכלו בני ישראל לעבוד את ה' ולהקריב לו קורבנות.
המשכן הוא אוהל, המִטַלְטֵל עם בני ישראל במסעותיהם, ולכן הוא עשוי יריעוֹת בד. ה' נותן למשה את ההוראות כיצד לבנות את המשכן - מה יהיו החומרים, ובאילו מידות.
במשכן יהיו: ארון הברית ובתוכו לוחות הברית; הכְּרוּבִים  - דמויות של חיות מכוּנָפוֹת (בעלות כנפיים) המונחות על הארון; השולחן וכליו; המנורה בעלת שבעת הקָנים; יריעות המשכן העשויות בד; הפָּרוֹכֶת, שהיא כמו וילון המפריד בין הקוֹדֶש לקוֹדֶש הקוֹדָשים; המזבח שעליו מקריבים קורבנות; חצר המשכן המקיפה את המשכן.

נתינה ונדיבות

בפרשה זו מוצגים פרטים שונים הנוגעים לבניית המשכן וכליו: כיצד ייעשה כל כלי, מאילו חומרים, באיזה גודל וכדומה. לפני תחילת העבודה היה צורך לאסוף את החומרים השונים הדרושים לעשייה. רצון האל היה שכל החומרים יגיעו מבני ישראל, וזו לשון ההוראה הראשונה

וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר:
דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה,
מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי.
וְזֹאת הַתְּרוּמָה אֲשֶׁר תִּקְחוּ מֵאִתָּם: זָהָב וָכֶסֶף וּנְחֹשֶׁת.
וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ וְעִזִּים [...]

מִקְדָּשׁ
וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם 



שאולי: האם יתכן שיש טעות דקדוקית בפסוק
כתוב "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", 
לא יותר נכון לכתוב "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכו", 
כלומר בתוך המקדש?
  


רש"ר הירש: נכון. הרי לאל אין גוף, ואין הוא צריך 
בית בשבילו. המשמעות של "ושכנתי בתוכם" היא 
ההבטחה לקירבת ה' בתוכנו אם נקדש את חיינו 
הפרטיים והציבוריים למען קיום מצוות ה'.



פרשת תרומה היא פרשת השבוע השביעית בספר שמות
היא מתחילה בפרק כ"ה פסוק א ומסתיימת בפרק כ"ז 
פסוק יט. הפרשה עוסקת בהוראות לבניית המשכן וכליו.

תוכן הפרשה
הפרשה עוסקת כולה בנושא אחד: הציווי של אלוהים למשה 
על בניית המשכן. בתחילה מצווה ה' את משה לאסוף מבני 
ישראל תרומות לבניין המשכן. התורה מצווה על איסוף 
חומרים רבים וביניהם זהב, כסף ונחושת, עורות וצבעים 
שונים, אבנים טובות בשמים ושמן. אחר מובאים בה בזה 
אחר זה הוראות מדויקות לבנייתם של המשכן וכליו, בסדר
יריעות המשכן, קרשי המשכן, האדנים, הפרוכתמזבח הנחושת
וקלעי חצר המשכן. ביחס לכל אחד מן הכלים מפורטים
החומרים מהם יש לבנות את הכלי ומידות הכלי















ותיקי הפלמ"ח שבהמשך גם הפכו לסוכני מוסד במדינות ערב נפגשו להעלות זכרונות. מה הם חושבים על החיסולים באיראן?









ישי פרידמןמוצש
זעזוע, הלם, תחושת של בגידה ובדידות איומה. נשים דתיות שבעליהן יצאו מהארון באמצע החיים, מספרות על ההתמודדות הקשה עם המציאות, ועם מצבים לא צפויים, כמו אבא שומר מצוות שרוצה להכיר לילדים את החבר החדש

כשנורית (שם בדוי, כמו שאר השמות בכתבה) מתחילה לספר את הסיפור שלה ושל בעלה, הוא נשמע כמו עוד סיפור רגיל של זוג צעיר במגזר: היכרות מפעילות משותפת ב"בני עקיבא", אהבה פורחת וחתונה שהובילה תוך כמה שנים למשפחה יפה וחייכנית, עם ארבעה ילדים, באחד מריכוזי המגזר באזור המרכז.

אלא שאחרי כמה שנים מתגלים הסדקים הראשונים. נורית חושבת שמדובר בקשיים רגילים של איש ואישה באמצע החיים, ושום דבר לא מכין אותה לרעידת האדמה שתבוא מכיוון בעלה. "לא חשדתי בשום דבר", היא מספרת ל"מוצש". "אני לא בן אדם שעוקב ומחפש, ולא הרגשתי שיש משהו שמסתתר מתחת לפני השטח. להפך, רוב הזמן הרגשתי שאנחנו כמו איזה שושי ושושה".

 אבל לילה אחד בעלה של נורית מספר לה שעד עכשיו הוא חי בשקר. הוא שיקר לעצמו, לסביבתו, לאשתו ולמשפחתו. "הוא פשוט אמר לי את זה, שבשנה האחרונה הוא נפגש עם גברים, פגישות שחלקן היו לצורך מיני".



















No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information