8.27.2010

שבת שלום






עורך דויד פאחרי
 Saturday 8 . 28 . 2010
 شنبه ۶ شهریور ۱۳۸۹ 
 Shabbat 8 Elul 5770






כו,א וְהָיָה, כִּי-תָבוֹא אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה; וִירִשְׁתָּהּ, וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ.

כו,ב וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל-פְּרִי הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ--וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא; וְהָלַכְתָּ, אֶל-הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם.

כו,ג וּבָאתָ, אֶל-הַכֹּהֵן, אֲשֶׁר יִהְיֶה, בַּיָּמִים הָהֵם; וְאָמַרְתָּ אֵלָיו, הִגַּדְתִּי הַיּוֹם לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ, כִּי-בָאתִי אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתֵינוּ לָתֶת לָנוּ.






אוניברסיטת בר-אילן
הפקולטה למדעי היהדות
ד ף   ש ב ו ע י
מאת היחידה ללימודי יסוד ביהדות
מספר 774





 * פרשת כי תבוא *
הסכת ושמע ישראל
ד"ר מאיר גרוזמן
המחלקה לתלמוד
מאמרנו מוקדש לשני פסוקים הכתובים בין הפרשה המפרטת את הוראותיו של משה לבני ישראל להעמיד גל אבנים ולבנות מזבח בהר עיבל (כז:א-ח) ובין הפרשה המפרטת את הוראותיו בטקס הברכה והקללה על הר גריזים והר עיבל (כז:יא- כו):
וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם אֶל כָּל-יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הַסְכֵּת וּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל הַיּוֹם הַזֶּה נִהְיֵיתָ לְעָם לַה' אֱ- לֹהֶיךָ. וְשָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ה' אֱ-לֹהֶיךָ וְעָשִׂיתָ אֶת-מִצְוֹתָו וְאֶת-חֻקָּיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם (כז:ט-י) .
בקטע זה נאמר לעם שעליו לציית ולשמוע בקול ה', והנימוק: " הַיּוֹם הַזֶּה נִהְיֵיתָ לְעָם ". ויש לשאול: וכי רק עתה, בתום 40 שנות נדודים במדבר, נעשה עם ישראל לעם? ומה ל"בשורה" זו דווקא עתה, סמוך לכניסת עם ישראל לארצו? האם לא נצטווה העם פעמים רבות קודם לכן לשמוע בקול ה' ולעשות את חוקיו ומצוותיו?





פרשת כי תבוא

בתחילת הפרשה מוצגות שתי מצוות הנוהגות רק בארץ: הבאת ראשית פרי האדמה לכהן, ומעשר מן היבול הניתןבשנים מסויימות ללוויים, לגר ליתום ולאלמנה
עם סיום לימוד חוקי התורה, מצווה משה את העם, שכאשר יכנס לארץ, יכתבו את הדברים על אבנים גדולות מסוידות, ויבנו מהן מזבח לה'. משה מתאר לעם כיצד יתקיים מעמד הברכה והקללה בהר גריזים והר עיבל: מי יעמוד בכל צד ומהן הקללות והברכות אותן יאמרו.
הפרשה מסתיימת בסיכומו של משה את מאורעות אשר עברו על העם: עזרת ה' שקיבל העם בכל שלב, והמחויבות של העם לשמור את המצוות

הבאת הביכורים ומקרא ביכורים (כ"ו, א-יא)


ראשי פרקים
א. מצוות ביכורים כחלק ממצוות
ה"ראשית
ב. דינים המייחדים את מצוות ביכורים 
ג. טעמה של מצוות הבאת הביכורים 
כפי העולה ממקרא ביכורים 
ד. הסבר הדינים המייחדים את מצוות 
ביכורים על פי טעמה 
ה. מקרא ביכורים: הסקירה ההיסטורית 
ו. העלייה לרגל של מביאי הביכורים 
ז. מצוות ביכורים ושלושת הרגלים 
ח. מצוות ביכורים וחטא המרגלים

א. מצוות ביכורים כחלק ממצוות ה"ראשית"
מצוות הבאת הביכורים למקדש, שבה פותחת פרשתנו,
נזכרה בתורה כמה פעמים לפני כן1. מסקירת הופעותיה
של המצווה בתורה למדנו על שמותיה המתחלפים
"ראשית בכורי אדמתך"; "קרבן ראשית"; "בכורי כל אשר 
בארצם"; "תרומת ידכם"; "ראשית פרי האדמה". השם
"ביכורים" (שאינו מופיע בפרשתנו) אינו מיוחד רק למצווה
זו: אף מנחת העומר (ויקרא ב', יד) ומנחת שתי הלחם
(שם כ"ג, יז) קרויות כך, שכן אף שתי אלה מובאות 
מראשית קציר השעורים ומביכורי קציר חיטים. וגם 
בשמות "ראשית" ו"תרומה" היא שותפה עם כמה 
מצוות נוספות........



הפטרת פרשת כי תבוא
קומי אורי


אמירה הכי מגוחחת של השבוע


צילום: ניב רוזנברג

תגובת המערכת  
אז כבר לא צריך להיות כהן דת ’’ מוסלמי ’’ ולפרסם שטויות כאלה ,גם יכל  רב או הרב ’’ יהודי ’’ להתנהג כמו ימח שמו ’’ חומיני ’’!.
חבל שאנשים כמהו חיים במדינה חופשית ויכולים להוציא מהפה המלוכלך שלהם כל מה שמזיק ובמיוחד לכבוד של * תורתנו הקדושה *, נקווה שאנשי חוק ומשפט במדינה לפקח עין עליהם  שלא יילכו כמו פרה פרועה יותר מהדיבור ולהגיע חס וחלילה למעשים חמסוכנים שהם מתכוננים להביא לסיבור היהודי ’’ בעולם ’’ 
דויד פאחרי

מאחלים לכם שבוע טוב נעים

No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information