5.07.2010




שבת שלום, פרשת השבוע 


ויום ירושלים



                                Editor, Daveed Fakheri






פרשתנו שונה מכל פרשיות ספר ויקרא בשימוש יתר במונח 'אח' לתאר מערכת יחסים בין פרטים בעם ישראל שאינם קרובי משפחה. התופעה הזאת בולטת במיוחד על רקע מיעוטה בפרשת 'קדושים', [1] אף שיש בה ריכוז רב של מצוות המסדירות את היחסים שבין אדם לחברו, ובה עולה התביעה המרוממת "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ " (יטיח).
כדי להסביר חריגה זו מנוהגו של ספר ויקרא יש לשים לב לאופייה של המצווה שבה פתחה הפרשה – מצוות שמיטה. מצווה זו לא נועדה כלל לרווחה כלכלית של העניים ואינה מתקנת חוסר שוויון מעמדי. היא מוגדרת " שַׁבָּת לַה' " או " שַׁבַּת הָאָרֶץ " (כו:ב,ד,ו), ובזה נרמז שעניינה סובב סביב ה' או הארץ ולא האדם. זאת שנה הצהרתית שבה אדם מעיד במעשיו, וליתר דיוק בהימנעות מעשייה, שהאדמה אינה שלו. בזה הוא מודה שהוא היה במשך שש שנים אריס, ותמורת חמישית מהיבול שנתן לבעל האדמה [2] קיבל את הזכות לארבע החמישיות הנותרות  ............



הוויכוח הלא פתור בין החילונים לחרדים חזר לכותרות, אבל הפתרון הדתי-לאומי, זה המשלב בין חוקים אלוהיים לציוויים רציונליים של הציונות הדתית, שוב לא עלה. הרב רפי פוירשטין סבור שנחוצה מהפכה תודעתית


צילום: גיל יוחנן

בשביל להרגיש ביטחון חומרי מספיק שלא להיות עני. אז למה בכל זאת רבים מאיתנו מפנטזים על כסף, כסף ועוד כסף? רוחמה וייס לומדת את הגדרת העושר והאושר של חכמי התלמוד










יום ירושלים
ויקיפדיה





חג לאומי בישראל, שנקבע לציון איחודה שלירושלים, לאחר כיבוש העיר העתיקה ושאר מזרח ירושליםבמהלך מלחמת ששת הימים. יום ירושלים חל בכ"ח אייר, והוא מצוין בטקסים חגיגיים בירושלים ומחוצה לה.
תוכן עניינים [הסתרה]
תהליך מיסוד החג
בח' בטבת תשכ"ח החליטה מועצתהרבנות הראשית "לקבוע את יום כ"ח באייר כיום הודיה לקב"ה על הניסים שקרו באותו יום ועל שחרורה של ירושלים[1]. ארבעה חודשים מאוחר יותר, ב-12 במאי 1968 קבעה הממשלה את כ"ח באייר כיום חגה של ירושלים[2]. בי"ד אייר תשכ"ח (1968), קבעה הכנסת את יום ירושלים כיום חג [3] ולאחר שלושים שנה, בשנת 1998, העניקה לו הכנסת מעמד בחקיקה, באמצעות חוק יום ירושלים, התשנ"ח-1998, שנחקק על פי הצעתו של חבר הכנסת חנן פורת. בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר:
"עם מלאת 30 שנה לשיחרורה ולאיחודה מחדש של ירושלים בירת ישראל, יש מקום להציג זאת באופן ממלכתי כיום חג לאומי. את מהות ירושלים, רום התקוות ופסגת השאיפות, שאותה אנו מעלים על ראש שמחתנו, יש לציין ולייחד ביום המסמל את מרכזיותה בחיי עם ישראל אשר שב לארצו, הקים את מדינתו והכריז על ירושלים כבירתו הנצחית."‏‏[4]
יום ירושלים הראשון
25px-Postscript-viewer-shaded.png
ערך מורחב – יום ירושלים הראשון
בשנת 1968 בקשו צעירי המפד"ל לארגן עצרת גדולה לכבוד יום ירושלים ברחבת הכותל המערבי, אך הם נתקלו בהתנגדות של הממשלה [5]. בסופו של דבר העצרת התקיימה בתוך העיר העתיקה, בהשתתפות הרב הראשי לישראלאיסר יהודה אונטרמן, ומשתתפים רבים.





שבת שלום וחג שמח

No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information