4.13.2010




سر دبیر داوید فاخری
فرستنده الف صاد شادمهر

  

یک مؤسسهی غيرانتفاعی پژوهشی در آمريکا اعلام کرد که جايزه سال ۲۰۱۰ خود برای پيشبرد آزادی فردی را به اکبر گنجی، نويسنده و روزنامهنگار، اعطاء خواهد کرد.جايزهی میلتون فریدمن به ارزش نيم ميليون دلار قرار است در ۲۳ ارديبهشت ماه طی مراسمی در واشنگتن به اکبر گنجی به خاطر مبارزهاش برای دموکراسی و آزادی اعطاء شود. مؤسسهی «کاتو» پشتيبان کارهای پژوهشی و مطالعاتی در زمينهی سياست عمومی است. اين مؤسسه با انتشار بيانيهای اعلام کرد که بر پايهی نظرسنجی از صاحب نظران و از ميان چندين نامزد از کشورهای مختلف، اکبر گنجی را واجد صلاحيتِ دريافت جايزهی اين مؤسسه تشخيص داده شده است
اکبر گنجی روزنامه نگار و زندانی سیاسی پیشین ایران برنده جایزه ۵۰۰ هزار دلاری میلتون فریدمن موسسه کیتو برای پیشبرد آزادی در سال ۲۰۱۰ شده است .
موسسه تحقیقاتی کیتو که در واشنگتن مستقر است روز دوشنبه با اعلام این خبر علت اعطای جایزه را حمایت اکبر گنجی از"دمکراسی سکولار و افشای دخالت حکومت در قتل مخالفین رژیم مذهبی ایران" ذکر کرده است.
ادوارد اچ کرین رئیس موسسه کیتو در بیانیه ای که بر روی وبسایت این موسسه منتشر شده است نوشت: "اکبر گنجی در مبارزه برای آزادی در ایران رنج های فراوانی را تحمل کرده است."
وی افزود: "با توجه به آنچه بر گنجی رفت، اگر از ادامه راه منصرف می شد کسی بر او خرده نمی گرفت، اما او همچنان به فکر کردن و نوشتن برای تبدیل ایران به مکانی بهتر برای مردمش ادامه داد، در حالیکه با کلامش آزادی شخصی و امنیت خود را به خطر می انداخت."
در ادامه بیانیه موسسه کیتو آمده است کهشهرت گنجی بیشتر مدیون مجموعه مقالات کاوشگرانه او در سال ۱۹۹۹ درباره قتل های زنجیره ای در ایران بود که به مرگ پنج روشنفکر دگراندیش انجامید.
مجموعه این مقالات بعدها تحت عنوانتاریکخانه اشباح منتشر شد که در آن برخی از مقام های عالیرتبه ایران از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری پیشین و رئیس مجمع تشخیص مصلحت را با این قتل ها مرتبط می دانست.
بیانیه موسسه کیتو می افزاید که این کتاب که یکی از پرفروش ترین کتاب ها در ایران بود، "گمان می رود به شکست انتخاباتی نامزدهای محافظه کار در انتخابات مجلس در سال ۲۰۰۰ کمک کرد."
این موسسه سپس به ماجرای کنفرانس برلین،زندانی شدن اکبر گنجی به مدت شش سال و اعتصاب غذای او اشاره کرد که موجب واکنش گروه های حقوق بشر جهانی و برندگان جایزه نوبل شد.
موسسه کیتو خاطرنشان می کند که اکبر گنجی پس از ترک ایران همچنان سرسختانه با حمله نظامی آمریکا به ایران و عراق مخالفت کرده و می گوید: "شما نمی توانید با حمله برای کشوری دمکراسی بیاورید."
جایزه میلتون فریدمن برای پیشبرد آزادی، در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد و هر دو سال به یک چهره سرشناس تعلق می گیرد.
در میان اسامی اعضای کمیته گزینش برنده سال ۲۰۱۰، نام فرید زکریا سردبیر نشریه بین المللی نیوزویک و ساموئل بریتان نویسنده روزنامه فایننشال تایمز به چشم می خورد.
موسسه کیتو یکی از مراکز تحقیقاتی واشنگتن در زمینه سیاست گذاری عمومی است که وابستگی حزبی ندارد و مدافع اقتصاد آزاد و محدود کردن دخالت هایحکومت است.
این موسسه از منتقدین حمله جورج بوش به عراق در سال ۲۰۰۲ بود، اما از سیاست های مهاجرتی و مالیاتی رئیس جمهوری پیشین آمریکا حمایت می کرد.
اکبر گنجی در حال حاضر در نیویورک زندگی می کند.
این جایزه قرار است ۱۳ مه طی مراسمی در واشنگتن رسما به او اعطا شود.
دولت ایران اعطای این گونه جوایز را نشانه حمایت آمریکا از انقلاب مخملی می داند.

No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information